Kummisetä ja koko Corleone-trilogia kuuluu Coppolan huikeimpiin saavutuksiin.

1.5.2008 12:01

Alkuperäinen nimi:The Godfather
Valmistusvuosi:1972
”Bonasera. Bonasera. What have I ever done to make you to treat me so disrespectfully?”

Internetin leffaraamattu IMDb tietää kertoa top-listallaan, että Kummisetä on kaikkien aikojen paras elokuva. Tiedä häntä, sillä eihän makuasioista voi oikein kiistellä, mutta erinomainen ja legendaarinen elokuva kyseessä kuitenkin on. Mutta silti Kummisetäkään ei ole virheetön.

Mario Puzon romaaniin perustuva tarina kuuluu elokuvahistorian suurimpiin ja vaikutusvaltaisimpiin klassikoihin. Ikimuistoiset kohtaukset, vuorosanat ja hahmot ovat jääneet ihmisten mieliin romantisoiden italialaisamerikkalaista mafiaa. Ja tässä piileekin yksi merkittävä, vaikkakin pieni, puute Kummisedässä: se romantisoi liikaa näyttämättä kunnolla järjestäytyneen rikollisuuden likaisuutta yhteiskunnan kannalta.

”It’s a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.”

Ennen kaikkea Kummisetä on kertomus mafiaperheiden välisestä sodasta, yhden aikakauden päättymisestä ja toisen alkamisesta. Ihmissuhteiden sotkut sekoitettuna pakkaan, on kokonaisuus tutustumisen arvoinen. Jokainen näyttelijä loistaa Vito Corleonea esittävän Marlon Brandon johdolla, mutta suurimman vaikutuksen tekee nuori Al Pacino, jonka hahmo Michael Corleone lopulta kohoaa lopussa seuraavaksi kummisedäksi ja perheen johtajaksi.

Koko Kummisetä-trilogia kuuluu järkähtämättömästi ohjaaja Francis Ford Coppolan huikeimpiin saavutuksiin. Kakkososa nousee ensimmäisen tasolle ollen tarinana vieläkin syvempi. Paljon myöhemmin valmistunut kolmososa on tasollisesti melko heikkoa peruskauraa.

”Look how they massacred my boy.”

Arvosteltu: 01.05.2008