Kokenut agentti jahtaa nuorta huippulahjakasta huijaria. Keskivertoista viihdettä arki-illan ratoksi.

31.10.2003 22:31

Alkuperäinen nimi:Catch Me If You Can
Valmistusvuosi:2002

Jostakin syystä minun aivoni liittävät Steven Spielbergin nimen aina suuriin spektaakkelielokuviin. Aina kun miehen nimi liitetään johonkin elokuvaan ajattelen automaattisesti että nyt on kyseessä suurteos. Ehkä se johtuu siitä että mies on ohjannut näitä spektaakkelinomaisia elokuvia useamman kuin kukaan muu. Jos miehen tuotanto tuntuu vieraalta, suosittelen tutustumaan yläoikealla sijaitsevaan hakumoottoriin. Tässä elokuvassa kyse ei valitettavasti kuitenkaan ole suurteoksesta.

Eletään 1960-luvun Amerikassa. Frank Abagnale Jr on nuori mies, joka huomaa olevansa huijarina varsin ammattitaitoinen. Shekit väärentyvät käden käänteessä ja nuorukainen sisäistää minkä tahansa ammatin omakseen kunhan apuna on ammattiin liittyvä video. Carl Hanratty on FBI:n kokenut agentti joka on erikoistunut huijareiden metsästämiseen ja tällä kertaa kohteena on nuori Abagnale. Nuorukainen tuntuu vain aina olevan askeleen virkavaltaa edellä, aivan kuten oikeasssakin elämässä. Tästä voisi seurata mielenkiintoinen kissa ja hiiri -leikki, jossa yläkynnessä olevan henkilön nimi vaihtelee tiheään tahtiin.

Elokuva kuulema perustuu tositapahtumiin, mutta siitä ei tämän enempää jotta elokuvan tapahtumat pysyvät salassa. Näin maalaisjärjellä ajateltuna tuntuu väksisinkin siltä että tapahtumia on hieman väritetty, mutta sehän onkin yksi Hollywoodin oikeuksista, ellei peräti velvollisuuksista. Elokuvan alkuosathan ovat yleensäkin mielenkiintoisia koska niissä esitetään taustat kaikelle mitä tuleman pitää. Näin on tässäkin tapauksessa, mutta sitten keskivaiheilla elokuva puuduttaa katsojan horroksenomaiseen tilaan, mutta loppuosa pitää onneksi huolen siitä että katsoja ei ihan kokonaan nukahda sohvalleen. Kukaan elokuvan näyttelijöistä ei suoranaisesti loista suorituksellaan, ainoa luontevan roolisuorituksen tekevä on Chris Walken, joka on kuin luotu tämäntyylisiin rooleihin. Kivaa perusviihdettä, ei sen enempää tai vähempää.

Arvosteltu: 31.10.2003