Kaikille sydäntä lämmittävistä draamoista pitäville.

23.12.2008 20:51

Alkuperäinen nimi:Jerry Maguire
Valmistusvuosi:1996

Jerry McGuire on lämminhenkinen elokuva, jossa nimihenkilö (Tom Cruise) on urallaan nouseva urheiluagentti, joka eräänä yönä pysähtyy miettimään työnsä tarkoitusta. Jerry kirjoittaa sinä yönä kehitysehdotuksen työpaikalleen, jotta asiakkaista huolehdittaisiin paremmin. Mies saa potkut ja samalla sysäyksellä eroaa kihlatustaan (Kelly Preston). Jerry päättää perustaa on firman, ja mukaansa hän saa vanhasta työpaikastaan yksinhuoltaja äiti-kirjanpitäjä Dorothyn (Renee Zellweger), yhden epäonnistuneen asiakkaan (Cuba Cooding Jr.) ja kultakalan. Elokuvan edetessä viattomasta työsuhteesta Jerryn ja Dorothyn välillä kehittyy jotain hieman enemmän.

Jerry McGuire on todellinen hyvän mielen elokuva. Elokuvassa on jotain ihmeellistä koskettavuutta ja hauskuutta. Loistava draama, joka on samalla outoa huumoria kukkiva komedia. Samanlaisia ovat ohjaaja Cameron Crowen uudemmat työt, mm. Elizabethtown ja Melkein julkkis.
Jerry McGuirerin juonessa ei sinänsä ole paljon kehumista, mutta se on yhdentekevää, koska katsoja keskittyy loistaviin näyttelijäsuorituksiin.

Tom Cruise, Renee Zellweger ja Cuba Cooding Jr, tekevät aivan loistava suoritukset. Varsinkin Tom Cruise yltää varmaan uransa parhaimpaan rooliin. Dorothyn Ray –poikaa esittävä Jonathan Lipnicki on myös erittäin valloittava ja suloinen. Cruisen ja Lipnickin väliset kohtaukset ovatkin elokuva parasta antia.

Jerry McGuirerissa on jotain niin hienoa vetovoimaisuutta ja koskettavuutta, jota en osaa selittä. Elokuvaa suosittelen kyllä kaikille sydäntä lämmittävistä draamoista pitäville.

Arvosteltu: 23.12.2008