Kaikenkaikkiaan nautittava toimintaleffa.

1.1.2004 13:01

Alkuperäinen nimi:猛龍過江
Valmistusvuosi:1972

Raadon Aasialeffatietämys on aika pahasti rajoittunut, mutta Kurosawalta on tullut yksi pläjäys nähtyä ja lisää olisi tarkoitus katsoa. Sitten on tietenkin kung fu mestari Bruce Lee, jonka pätkiä on tullut katseltua. Uudenvuodenyönä kaverien kanssa tutkittiin rakettien räiskimisen jälkeen videohyllyä ja etsittiin jotain kevyttä aivot narikkaan viihdettä. No, päätettiin sitten katsoa Brucen Way of the Dragon.

Roomassa nuori aasialaistyttö Chen pitää ravintolaa, mutta mafia uhkaa panna lapun luukulle. Chen pyytää apua Hongkonglaiselta sedältään, joka lähettää ystävänsä, nuoren ja heikon oloisen Tang Lungin. Lung tulee ja vaikuttaa sympaattiselta mutta hieman yksinkertaiselta ja pienikokoisuudestaan johtuen heikolta. Kun mafiamiehet sitten tulevat seuraavan kerran urputtamaan, alkaa läski tummumaan oikein kunnolla.

Ei juma!! Vaikka olin nähnyt tämän leffan aikaisemmin, Bruce yllätti minut taas! Kaveri tekee aivan uskomattomia juttuja. Minä tituuleeraan aivan suoraan Leetä kaikkien aikojen parhaaksi martial arts mieheksi. Enpä haluaisi joutua tappelemaan tuota miestä vastaan. Respect!

Leffan näyttelijäsuoritukset ovat kuraa, mutta kuka niitä katsoo? Kässärikin on tekosyy potkimiselle ja lyömiselle mutta so what, tappeluelokuvastahan on kysymys. Ohjaus tuli kuitenkin pienenä yllätyksenä, se on ihan ookoota. En oikein luottanut Leen taitoihin sillä alalla mutta sekin näköjään luonnistui. Ei nyt Oscar tasoisesti, mutta kuitenkin.

Actionkohtaukset tykittävät, Lee tykittää, musa tykittää ja lopun kaksintaistelu Bruce Lee vs. Chuck Norris Colosseumilla tykittää. Vaikka Norris (seitsemänkertainen karaten maailmanmestari) lähti tämän jälkeen tekemään tökeröitä actionleffoja (mm. Delta Force) Hollywoodiin, niin täytyy myöntää että kyllähän mies oikeasti osaa tapella. Ihan oikeasti, hienosti sujuu martial arts tältä länsimaalaiseltakin, vaikka arvatahan saattaa miten siinä käy kun asettuu vihaista kiinalaispoikaa vastaan.

Kaikenkaikkiaan nautittava toimintaleffa, josta ei kannata alkaa syvällisempiä juttuja etsimään.

Arvosteltu: 01.01.2004