Jättää katsojan aika kylmäksi, aineksia on hyväänkin, mutta toteutus tökkii.

7.1.2005 20:59

Alkuperäinen nimi:Something to Talk About
Valmistusvuosi:1995

Lasse Hallströmistä tuli laaduntae Gilbert Grapen myötä, mutta valitettavasti hänen krediittilistalta löytyy myös kamala Uskottomasti sinun. Julia Robertsin varaan rakennettu draamakomedia on Hallströmin taidoilla varsin huono elokuva. Se on kertomus uskottomasta aviomiehestä (Quaid), jonka vaimo, Grace (Roberts), saa sen selville. Samalla seurataan Gracen isän (Robert Duvall) omistaman tallin hevosjuttuja.

Uskottomasti sinun on ihan kohtuuviihdyttävä väsyneessä mielentilassa, mutta muuten tämä ei oikein ole kovin hyvä. Robert Duvallin ja Kyra Sedgwickin (Gracen sisko) roolisuorituksista tulee plussaa, mutta tämä elokuva aiheutti sen, että Dennis Quaid putosi lempinäyttelijöideni joukosta, mistä miinusta. Julia Roberts on pari kertaa ollut ihan siedettäväkin, mutta tämä ei lukeudu niihin kertoihin. No, ei hän läpihuonokaan ole, mutta aika mitäänsanomattoman roolin hän kuitenkin vetäisee.

Kaikista eniten ärsyttää pläjäyksen mieskuva. Miehet ovat tässä vain pettäviä sikoja, jotka kohtelevat puolisoaan erittäin epäoikeudenmukaisesti. Muutenkin tämä on enemmän naisväelle tarkoitettua hömppää sanomansa puolesta, onhan käsikirjoittajana Callie Khouri (Thelma & Louise). Ainoa, mikä tässä jaksaa kiinnostaa on hevostallin kilpailut, mutta se jää sen verran irtonaiseksi touhuksi, että siihen ei saa kunnon otetta. Hallström ohjaa rutiinilla, eikä tätä oikein miellä hänen elokuvakseen. Elokuva ei edes onnistu olemaan hänen muiden ohjaustensa tapaan lämminhenkinen, vaan on yrityksestään huolimatta yllättävän kylmä. Onneksi tämä oli hänelle vain ikävä välityö.

Ei tätä ihan kelvottomaksi voi sanoa. Välillä jopa viihdyin. Jos pitää Robertsin elokuvista yleensäkin, niin kyseessä on unohtumattomia elokuvahetkiä, mutta minä kun en Julian faniympyröihin kuulu, niin minulle ei noin käynyt. Jättää katsojan aika kylmäksi, aineksia on hyväänkin, mutta toteutus tökkii. Mikä tässä kuitenkin eniten suututtaa? Olen jostain käsittämättömästä syystä katsonut tämän leffan kolmeen kertaan.

Arvosteltu: 07.01.2005