Jännittävä, mielenkiintoinen ja jopa viihdyttävä taideleffa.

16.3.2004 19:29

Alkuperäinen nimi:羅生門
Valmistusvuosi:1950

Akira Kurosawa kuuluu ehdottomasti meikäläisen lempiohjaajiin. Kaikki leffat jotka olen nähnyt miehen tuotannosta ovat olleet todella hyviä, eikä Rashômon tee poikkeusta.

Puunhakkaaja löytää metsästä ruumiin 1500 luvun Japanissa. Hetken kuluttua pidätetään kuuluisa rikollinen, jota syytetään murhasta. Hän tunnustaa sen, ja kertoo tarinansa, joka ei kuitenkaan vastaa erään silminnäkijän tarinaa. Lopulta kuollut mieskin kertoo oman versionsa, vaimonsa suulla suoraan helvetistä, mutta sekin tarina on aivan eri kuin kaksi edellistä.

Leffan kässäri on suorastaan loistava, ja näyttelijät, etunenässä Toshiro Mifune aivan ylihyviä. Kurosawa on mestari, ja eittämättä yksi maailman parhaimmista ohjaajista. Rashômon on loistava historiallinen murhamysteeri, joka on hienosti rakennettu, ja jossa nähdään lähes sama tapahtuma uudestaan ja uudestaan, hieman eri versioina, eikä katsoja silti kyllästy missään vaiheessa, vaan mielenkiinto säilyy ehdottomasti loppuun saakka.

Ymmärrän kyllä jos joihinkin ei iske hitaasti etenevä tarinankerronta, mustavalkokuvaus, ja japani puhekielenä, mutta elokuvallisestihan tämä on loistokas pätkä, ja ainakin minusta jännittävä, mielenkiintoinen ja jopa viihdyttävä taideleffa on kyseessä. Suosittelen.

Arvosteltu: 16.03.2004