Jälleen sulka Spielbergin hattuun.

13.2.2003 22:01

Alkuperäinen nimi:Catch Me If You Can
Valmistusvuosi:2002

Tositapahtumiin perustuva pläjäys kertoo maineikkaan huijari/väärentäjä Frank Abagnale Jr:n (Leonardo DiCaprio) tarinan. Heppu työskenteli tosiaan lääkärinä ja asianajajana sekä perämiehenä PanAmissa 60-luvulla. Frank kerkesi tehdä kaiken tämän ennen kuin oli ehtinyt täyttää 18 vuotta. Hepusta tuli myös myös jenkkilän historian menestynein pankkirosvo, jonka hommat perustuivat shekkiväärennöksiin. FBI:n agentti Carl Hanratty (Tom Hanks) ajaa takaa nuorta kriminaalia ja on päättänyt passiittaa Frankin kiven sisään.

Nautittava ja jännittävä leffa. On huvittavaa katsella sutkin Frankin oivalluksia valitsemallaan tiellä. Hepulla ei kekseliäisyyttä puutu ja tyyppi vain lipuu erilaisiin ammatteihin milloin milläkin keinolla. 60-lukulaiseen tyyliin vedetty homma on erittäin tyylikäs pätkä. Tarina ja juoni ovat pääjuttu ja kuvakerronta sekä musiikki limittyvät hienosti siihen. Jälleen sulka Spielbergin hattuun.

Tarina kulkee kahdella tasolla. Homma lähtee käyntiin tilanteesta, jossa hampputukkainen Frank on jo kiikissä ranskalaisessa vankilassa. Päätarinaksi muodostuu menneisyys, jolloin hepulla oli huijaustouhuissa täysi ralli päällä. Pidin leffasta ja se kiistämättä yksi tyylikkäimmistä pätkistä, joita on tullut viimeaikoina nähtyä. Ehkä aivan loppuhuipennus on hiukan pitkästyttävä suhteessa leffaan. Pelin olisi voinut viheltää poikki hiukan aijemminkin, mutta kun kyseessä on henkilöhistoriaa noudatteleva kässäri niin kyllähän tuon ymmärtää.

Arvosteltu: 13.02.2003