Ihan kohtuullisen onnistunutta säikyttelyä ja paikkapaikoin pelottavaakin kohellusta.

19.12.2009 10:40

Alkuperäinen nimi:The Grudge 2
Valmistusvuosi:2006

Karen tajuaa sairaalassa kirouksen olevan yhä hänen perässään. Aubrey on matkustanut Japaniin siskonsa luokse, mutta saakin todistaa hänen karmaisevan kuoleman. Sisarensa varoittelusta huolimatta Aubrey lähtee japanilaismiehen kanssa taloon ja ryhtyy selvittämään sen salaisuutta. Vanhaan taloon lähtee nyt myös kolmen teinitytön porukka, ja kuinkas ollakkaan; kirouksella on jälleen kyntämistä.

Kauna 2 on suoraa jatkoa siitä, mihin ensimmäinen osa jäi. Mukana on paljon uusia henkilöhahmoja, ja soppa sakenee ensimmäisestä osasta vielä lisää. Useat uudet hahmot ovat nuoria, mutta kuitenkin hoitavat osansa taidokkaasti eivätkä rasita katsojan silmiä millään surkealla sähläyksellä. Vaikka osan hahmojen dialogi on hyvin pieni, se on kuitenkin merkittävää elokuvan juonen kannalta.

Takashi Shimizu ohjasi tämän jatko-osan, jotka alunperin perustuivat hänen omiin japanilaiskauhuihinsa. Kohtuu onnistunut kameran käyttö ja hyvät ääniefektit ovat tämän elokuvan vahvuuksia, mutta se ei aina riitä. Elokuva herätti tahatonta komiikkaa pelottavissa kohdissa, ja välillä ainakin itse tunsin myötähäpeää näyttelijöitä kohtaan. Mielestäni tämän kakkososan heikkous on, että jälleen se loputtuaan vaatii katsomaan jatko-osan. Olisi voinut aivan hyvin vain lopettaa tämän jenkkien Kauna-sarjan kakkososaan, eikä väenväkisin värkätä kolmatta osaa – joka muuten oli aivan onneton rimanalitus.

Siinä missä ensimmäisen osan tapahtumat pyörivät lähes kokonaan sen vanhan talon ympärillä, kakkosessa tapahtumat leviävät laajemmalle. Elokuvassa hypitään paljon menneisyyden ja nykyisyyden välillä ja se saattaa katsojan hämmennyksen valtaan kun ei tiedä kummasta on sillä hetkellä kyse. Näin on varsinkin lopussa. Itse jouduin katsomaan lopun ainakin kolme kertaa ennenkuin ymmärsin mitä siinä oikeastaan meinattiin.

Katsojan tarkkaavaisuus herpaantuu elokuvan ensimmäisen puolen tunnin aikana kaikista jännittävistä tapahtumista ja juonenkäänteistä huolimatta. Vaikka elokuvassa tulee melkoisia paljastuksia ja kurkkauksia Kayakon historiaa, se ei jaksa kiinnostaa katsojaa kovinkaan paljon. Ei Kauna 2 kuitenkaan huono ole. Riippuu tietenkin keneltä kysytään, mutta minun mielestäni se oli ihan kohtuullisen onnistunutta säikyttelyä ja paikkapaikoin pelottavaakin kohellusta.

Arvosteltu: 19.12.2009