28.2.2005 19:07

Alkuperäinen nimi:The Work of Director Michel Gondry
Valmistusvuosi:2003

Palm Pictures on suorittanut kulttuuriteon julkaisemalla kolme “The Work of” -dvd-pakettia, jotka keskittyvät kolmen tärkeän musiikkivideogurun – Michel Gondryn, Spike Jonzen ja Chris Cunninghamin – tuotantoon. Michel Gondry on nimi, joka on vastikään noussut suuren yleisön tietoisuuteen Charlie Kaufmanin käsikirjoittamien leffojen [I]Tahraton mieli[/I] ja [I]Human Nature[/I] myötä. Gondrylla on kuitenkin pitkä ja tunnustettu ura jo ennen kahta elokuvaohjaustaan; miekkonen lienee musiikkivideo- ja mainosalan tunnustetuimpia ohjaajia, jonka teokset venyttelevät kerronnan rajoja ja ovat lopulta hirvittävän paljon enemmän kuin pelkkää bändien tai tuotteiden promosälää.

DVD-paketti on tuhti pläjäys, jonka pääpaino on 27 valikoidulla musiikkivideolla ohjaajan uran kaikilta vaiheilta. Ensimmäiset videot Oui Oui –bändille, jossa Gondry itse soitti rumpuja, ovat animaatioltaan lähinnä sympaattista katseltavaa, mutta laadulliseksi käännekohdaksi ja Gondryn uran lopulliseksi kulminaatioksi näyttäisi muotoutuneen pitkäaikainen työsuhde islantilaissyntyiseen Björkiin. Kahden superlahjakkaan artistin yhteinen debyytti [I]Human Behaviour[/I] loksautti ja loksauttaa yhä leuan lattiaan mullalta haisevalla, oudon ahdistavalla ja mökkihöperöisen vastustamattomalla charmillaan. Samaa tinkimätöntä linjaa jatkavat muutkin videot – helminä katkerankaunis [I]Bachelorette[/I] ja kubistiseksikin kuvailtu [I]Army of Me[/I].

Lapsenomaisesta mielikuvituksesta kumpuava, rajattomalta näyttävä visuaalinen kekseliäisyys ei ehdy Gondryn uran aikana lainkaan – melkeinpä päinvastoin. Ideat ovat toinen toistaan tajuttomampia, mutta toteutusta katsellessa ei voi kuin haukkoa henkeään. Cibo Matton palindromivideo [I]Sugar Water[/I] ja White Stripesin legoteknologialla toteutettu [I]Fell In Love With A Girl[/I] ovat paitsi visionäärin riemuvoittoja, myös tekniseltä toteutukseltaan häikäisevää kamaa. Gondry löytää musiikin tahdituksesta rytmin, jonka pohjalle hän rakentaa huikeita tanssikoreografioita ja kuvallista ilotulitusta – viimeistään lähes kaikin mahdollisin tavoin ylistetty Chemical Brothersien [I]Let Forever be[/I] todistaa sen.

Loistavan biisikokoelman lisäksi levyllä on Gondrysta kattavasti kertova dokumentti [I]I’ve been twelve forever[/I] sekä kiitettävästi hänen ohjaamiaan mainoksia ja lyhytelokuvia. Mukana on mm. Levisin [I]Drugstore[/I]-mainos, joka aikoinaan nosti Gondryn alan piireissä julkisuuteen ja palkittiin Cannesissa vuotensa parhaaksi mainokseksi. Lyhkäreistä “tärkein” lienee ranskalainen [I]La Lettre [/I], hieno muttei aivan katsojaansa tyydyttävä nuoruuskuvaus, jonka unikohtaus tosin ansaitsee kunniamaininnan. Vastapainoksi kaksi idioottimaista lyhytelokuvaa, Jim Carreyn kanssa tehty [I]Pecan Pie[/I] ja ohjaajan itsensä tähdittämä [/I]One day…[/I] reväyttävät nauruhermot kunnolla, kunhan niiltä ei odota mitään.

Lisäksi mukana on 75-sivuinen lehtinen, johon on kerätty Gondryn ajatuksia, haastatteluita ja valokuvia. Kokonaisuutena tämä mojova DVD-pläjäys maalaa kuvan… ranskalaisesta taiteilijanerosta järkyttävällä aksentilla. Ja hittolainen, tämän paketin jälkeen se tuntuu pelkästään mielettömän hienolta asialta! Zust zink about zat.

Musiikkivideot
”[I]The Hardest Button To Button[/I]” / The White Stripes, ”[I]Come Into My World[/I]” / Kylie Minogue, ”[I]Dead Leaves & The Dirty Ground[/I]” / The White Stripes, “[I]Fell In Love With A Girl[/I]” / The White Stripes, “[I]Star Guitar[/I]” / The Chemical Brothers, “[I]Let Forever Be[/I]” / The Chemical Brothers, ”[I]Joga[/I]” / Björk, ”[I]Deadweight[/I]” / Beck, ”[I]Bachelorette[/I]” / Björk , ”[I]Everlong[/I]” / Foo Fighters, “[I]Around the World[/I]” / Daft Punk, “[I]Sugar Water[/I]” / Cibo Matto, ”[I]Hyperballad[/I]” / Björk, ”[I]Like A Rolling Stone[/I]” / The Rolling Stones, ”[I]Army Of Me[/I]” / Björk, ”[I]Isobel[/I]” / Björk, ”[I]Protection[/I]” / Massive Attack, ”[I]Lucas With The Lid Off[/I]” / Lucas, ”[I]Human Behavior[/I]” / Björk, ”[I]Le Mia[/I]” / I Am, ”[I]La Tour De Pise[/I]” / Jean Francois Coen, ”[I]Ma Maison[/I]”, Oui Oui, ”[I]Bolide[/I]” / Oui Oui, ”[I]Junior Et Sa Voix D’Or[/I]” / Oui Oui, ”[I]Les Cailloux[/I]” / Oui Oui, ”[I]Un Joyeux Noel[/I]” / Oui Oui, ”[I]La Ville[/I]” / Oui Oui

Dokumentit, lyhytelokuvat & mainokset
[I]I’ve Been 12 Forever[/I] (Part 1 Age 12-12 & Part 2 Age 12-12), ”[I]La Lettre[/I]”, ”[I]One Day[/I]”, ”[I]Lacuna Inc[/I]”, ”[I]Drugstore[/I]” Levi’s Commercial, ”[I]Smarienberg[/I]” Schmirnoff Commercial, “[I]Resignation[/I]” Polaroid Commercial, ”[I]Drumb & Drumber[/I]”, ”[I]Pecan Pie[/I]”, ”[I]Three Dead People[/I]”, ”[I]My Brother’s 24th Birthday[/I]”, ”[I]Tiny[/I]”, ”[I]Spin Art[/I]” -Oui Oui Live concert footage

Arvosteltu: 28.02.2005