Hyvin näytelty, käsikirjoitettu ja ohjattu kokonaisuus hyvien länkkärien ystäville.

31.5.2004 15:07

Alkuperäinen nimi:The Magnificent Seven
Valmistusvuosi:1960

Meksikossa sijaitseva pieni kylä vapisee pelosta, kun Calvera (Eli Wallach) ja tämän rosvojoukko hyökkää aina kylään. Nöyryytetyt kyläläiset janoavat kostoa ja lähtevät Amerikan rajalle ostamaan aseita. Matkalla he kohtaavat Chris Adamsin (Yul Brynner), joka lupaa auttaa kyläläisiä Calveran joukkoa vastaan. Pian Chris lähtee kokoamaan joukkoansa ja pian hänellä on joukko apulaisia kasassa. Näin seitsemän rohkeaa miestä on valmiina lähtemään kylää pelastamaan hurjalta joukolta, mutta valitettavasti kaikki miehet eivät ole niin rohkeita kuin ymmärretään. Kaiken lisäksi kyläläisilläkin on luurankonsa kaapissa…

Seitsemän rohkeaa miestä on yksi niistä kuuluisista klassikkolänkkäreistä, joita jenkkilässä tehdään. Mukana on suuri joukko tähtiä, aina Steve McQueenista Charles Bronsoniin.

Elokuva ei yllä Sergio Leonen kuuluisien länkkäreiden (kuten Hyvä, Pahat ja Rumat) tasolle, mutta ei jää kovin kauaskaan niiden tasosta. Eikä Yul Brynner pärjää Clint Eastwoodille, mutta mikäpä länkkäri pärjäisi Hyville, Pahoille ja Rumille?

Seitsemän rohkeaa miestä on hyvin näytelty, käsikirjoitettu ja ohjattu kokonaisuus hyvien länkkärien ystäville. Myös Tex Willerin lukijoille tämä on nannaa. Suosittelen lämpimästi tätä tylsiin perjantai-iltoihin.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 31.05.2004