4.12.2004 17:06

Alkuperäinen nimi:Catch Me If You Can
Valmistusvuosi:2002

Leffa perustuu tositapahtumiin. En tiedä miten totuudenmukainen leffa on, mutta takuulla sitä on muunneltu Hollywoodissa. Niinhän ne aina tekevät.

1960-luvun alussa nuoren Frank Abagnale jr:n (DiCaprio) vanhemmilla ei mene hyvin. Isän yhtiö on joutunut verontarkastajien hampaisiin ja kaikki omaisuus uhkaa mennä sen sileän tien. Frank päättää lähteä kotoa ja hankkia vähän rahaa. Hän toimii muun muassa lentoperämiehenä, lastenlääkärinä ja lakimiehenä. Eikä miehellä ole pätevyydestä niihin ammatteihin tietoakaan. Pian FBI:n agentti Carl Hanratty (Hanks) kiinnostuu Frankin puuhista ja päättää ottaa hänet kiinni.

Elokuvan juoni on ihan hyvä ja näyttelijät tekevät hyvää työtä. Tosin ongelmiakin tässä on: Hanrattyn hahmo jäi turhan ohueksi, siihen olisi saanut panostaa enemmän. No, onneksi Tom Hanks pelastaa Hanrattyn hahmosta sen, mitä siitä on pelastettavissa. Myös Leonardo DiCaprio tekee yhden parhaimmista rooleistaan. Miehellä ei ole mennyt Titanicin jälkeen turhan hyvin. Tämä leffa saattoi palauttaa osan miehen maineesta, joka meni Titanicin yhteydessä.

Hyvästä juonesta ja hyvistä näyttelijöistä huolimatta tämä ei lukeudu Spielbergin parhaimpiin leffoihin. Eikä tästä varmaan muodostu mitään ikimuistoista Spielbergin leffaa, se on selkeästi liian hollywoodmainen.

Arvosteltu: 04.12.2004