Hyvä leffa, ei mikään mestariteos, mutta mukava tapaus tavallisen valtavirtaelokuvan joukossa.

30.1.2005 19:23

Alkuperäinen nimi:Your Friends and Neighbours
Valmistusvuosi:1998

Ystäviä ja naapureita on ihmissuhde-elokuva, joka pyörii kuuden ihmisen ympärillä. Mary (Brenneman) ja Barry (Eckhart) elävät hyvässä avioliitossa. Jerry (Stiller) seurustelee Terrin (Keener) kanssa, mutta heidän suhteensa ei ole niin hyvä. Jerry syylistyy syrjähyppyyn Maryn kanssa, mikä aiheuttaa ystäväpiirissä vaikeita aikoja. Oman lisänsä tarinaan tuo Barryn kaveri Cary (Patric) ja Natassja Kinskin tulkitsema taidemuseontyöntekijä, jolla on oma osuutensa tapahtumien kulussa.

Ystäviä ja naapureita on hyvin dialogipainoitteinen elokuva, joka pääasiassa tukeutuu dialogiin. Elokuvassa käytävät keskustelut ovat hyvin sujuvia, välillä dialogi on jopa mainiota kuunneltavaa. Ohjaajakäsikirjoittaja Neil LaBute onnistuu hyvin molemmissa tehtävissään, äijän seuraava ohjaustyö Nurse Betty ei sitten ollutkaan näin hyvä. Näppärä dialogi ja sujuva kerronta vievät elokuvaa hyvin eteenpäin, eikä katsoja ehdi pitkästymään tämän seurassa.

Näyttelijät suoriutuvat myös hyvin tehtävissään. Ben Stiller osaa tämän mukaan näytellä vakaviakin rooleja, tässä roolissa on kuitenkin mukana myös hieman koomisiakin aineksia. Aaron Eckhart on loistava, samoin hänen elämänkumppaniaan näyttelevä Amy Brenneman. Myös Jason Patric pääsee loistamaan. Catherine Keeneristäkin voisi käyttää sanaa hyvä, mutta Natassja Kinski jää hieman muiden varjoon, mikä johtuu ehkä hänen roolinsa pienuudesta.

Hyvä leffa, ei mikään mestariteos, mutta mukava tapaus tavallisen valtavirtaelokuvan joukossa, mistä tämä edukseen poikkeaa. Itse en ole vielä siinä iässä, että avioliittosotkut painaisivat päälle eli vähän vanhempiin ihmisiin tämä elokuva kolahtaa ehkä enemmän.

Arvosteltu: 30.01.2005