Hauskinta antia ovat Hessun hölmöilyt kalojen kanssa

3.1.2012 03:36

Alkuperäinen nimi:On Ice
Valmistusvuosi:1935

Ankkalinnan väki on lähtenyt lammelle luistelemaan. Mukana menossa ovat myös vanhat tuttumme: Mikki, Minni, Aku, Hessu ja Pluto ja vilahtavatpa kuvissa myös Heluna ja Polle. Helunaa ja Pollea ei tosin alkukohtausta enempää näytetä vaan elokuvassa keskitytään lähinnä Mikin, Minnin, Hessun, Akun ja Pluton touhuihin. Mikki esittelee Minnille luistelutaitojaan hupaisin seurauksin, Hessu kalastaa hieman erikoisella tavalla ja Aku keskittyy kiusaamaan Plutoa, mutta tuulen yltyessä kiusaus kostautuu vaarallisella tavalla.

Mikin äänenä toimii itse Walt Disney ja muidenkin hahmojen ääninä kuullaan legendaarisia näyttelijöitä: Pinto Colvig Hessun ja Pluton ääninä ja Clarence Nash Akuna. Käsikirjoituksen yhdessä Walt Disneyn kanssa on laatinut Webb Smith, joka oli myöhemmin mukana kirjoittamassa paria Disneyn kokoillan elokuvaa: Lumikki ja seitsemän kääpiötä (1937) sekä Pinocchio (1940).

Aku nähdään tässä vielä alkuajoista tuttuna hauskana pitkänokkaisena ankkana ja Mikki legendaarisissa punaisissa shortseissaan. Vaikka elokuvalla on ikää jo lähemmäs 80 vuotta, niin ei ajan hammas ole onneksi päässyt siihen pahemmin puraisemaan.

Itse tarina ei ole mitenkään erikoinen, mutta paljon hauskaa on kuitenkin saatu aikaiseksi. Hauskinta antia ovat Hessun hölmöilyt kalojen kanssa sekä Pluton epätoivoiset yritykset pysyä pystyssä luistinten kanssa. Akun sanomisista ei aivan joka kohdassa meinaa saada selvää, mutta muuten hahmon kääkätystä on hauska kuunnella.

Kaiken kaikkiaan kyseessä on viihdyttävä ja ajaton Disney-klassikko, joka sopii niin perheen pienimmille kuin hieman isommillekin katsojille. DVD:llä tämän voi bongata ainakin kokoelmista ”Mickey Mouse In Living Color” ja ”The Complete Pluto”.

Arvosteltu: 03.01.2012