Erinomainen esimerkki siitä, miten loistavasti lähtenyt uusi alku voidaan terminoida täydellisesti.

14.11.2008 00:44

Alkuperäinen nimi:Quantum of Solace
Valmistusvuosi:2008

Casino Royalessa Craigin debyytti nollanollaseiskana on ikimuistoinen. Elokuva asetti laaturiman korkealle ja osasin kyllä odottaakin, ettei 22. Bond-elokuva enää siitä parane.
Elokuvan juoni lienee suurimmalle osalle lukijoista selvä, joten painun suoraan kritiikkiin.

Ja paljoa en hyvää sanottavaa keksi, sillä elokuva on perus Hollywood-sontaa. On komeita ja nopeita autoja, kauniita naisia, nopeita leikkauksia ja lähes lapsille suunnattua toimintaa. Yksi asia on kuitenkin jätetty taka-alalle: sielu. Elokuva on ehdottomasti ontoimpia näkemiäni teoksia. Visuaallisesti Quamtum of Solace on perushienoa katsottavaa, mutta lukuisten virheiden (esimerkiksi kädet toisessa kuvassa aivan eri tavalla kuin edellisessä, vaikkei näin pitäisi olla) vuoksi se vaikuttaa mahdollisimman nopeasti hutaistulta rahastukselta.

Elokuvan tunnusbiisi on aivan kamalaa kuunneltavaa, videokin huonoimmasta päästä. Itse en löytänyt kyseisestä kipaleesta päätä enkä häntää ja muutenkin se ärsyttää suunnattomasti. Videossa taas James pyörii pyssy idiootin lailla tanassa jollain aavikolla, eikä hyväkroppaisia naissiluetteja ole unohdettu.

Bondin nainen on jälleen hyvännäköinen pakkaus, muttei kuitenkaan mitään uskomatonta silmänruokaa. Siitä plussaa, sillä naikkonen on oikeasti söpö, vaikkei osaakaan erityisen hyvin näytellä. Daniel Craig 007:na on reippaasti huonompi kuin sarjan edellisessä osassa, eikä muutamat one-linerit naurata pätkääkään. Craig vie Bondia hieman synkempään suuntaan, aivan kuten pitääkin, mutta toivottavasti seuraavassa elokuvassa hieman tasokkaammin. Jotain hyvää kuitenkin; elokuvan parasta näyttelijäantia on Judi Dench loistavana ämmänä. Rouva osaa näytellä todella hienosti, eikä ole vielä kertaakaan ainakaan minua pettänyt. Muut elokuvan pää- sekä sivunäyttelijät ovat ihan liian ok-tason tavaraa näinkin odotetulle elokuvalle.

Elokuvan toiminta on nykypäivää sanan todellisessa merkityksessä: nopeita leikkauksia ja kliseitä. Esimerkiksi kun tulee joku kova äijä vastaan, ase tippuu aina ja sen saaminen on lähestulkoon mahdotonta. Aikansa hyviksen ja pahiksen leipoessa toisiaan turpaan, jotain yllätyksellistä tapahtuu, jonka seurauksena sitten…tiedätte kyllä mitä. Filkka on muutenkin täynnä aivan järjettömiä leikkauksia ja ohjaus menee melkolailla kaikin puolin metsään. Ohjaajalla on muutama oikeasti hyvä teos, kuten Monster’s Ball ja Finding Neverland, joten on vaikea uskoa, että näinkin alas on vajottu.

Toimintaa ei kuitenkaan olla tunaroitu niin taitavasti kuin lähes kaikki muu. Joitain ihan peruskomeita kohtauksia löytyy ja viimeinen toimintarymistely on ihan jees-tason katsottavaa. Harmillista vain on se, että elokuva ei päästä adrenaliinia virtaamaan oikein kunnolla, sillä itse en ainakaan saannut kiinni toimintakohtausten tunnelmasta läheskään täysin. Eikä elokuva tarjoa juuri muitakaan tunteita, ellei myötähäpeää lasketa mukaan.

Välillä alkaa tuntumaan, että pätkän nimi voisi ihan hyvin olla ”Kierrä maailmaa Bondin seurassa”. Niin sanotut ”maanvaihtotekstit” ovat mielestäni aivan kamalan näköisiä, täysin turhaa kikkailua. Yhtenä elokuvan plussapuolista maisemat ovat oikein nättejä, mutta paikat harmillisen tylsiä tapahtumien kannalta. Jos haluaa kierrellä maailmaa, suosittelen katsomaan Matt Damonin tähdittämät Bourne-elokuvat.

Kovasti elokuva yrittää luoda jännitystäkin, epäonnistuen siinä täysin. Ennalta-arvattavuus rokottaa niin paljon, että kohtaukset ovat lähes katsomiskelvottomia. Tämä lienee yksi suuri syy siihen, miksi Quamtum of Solace on niin ontto tekele ja erinomainen esimerkki siitä, miten loistavasti lähtenyt uusi alku voidaan terminoida täydellisesti.

Arvosteltu: 14.11.2008