Epätoivoiset ihmiset tekevät epätoivoisia tekoja

4.2.2003 06:51

Ohjaajat: ,
Alkuperäinen nimi:Fargo
Valmistusvuosi:1996

Epätoivoiset ihmiset tekevät epätoivoisia tekoja. Tässä elokuvassa on molempia vaikka muille jakaa.

Jerry Lundegaard (William H. Macy) on autokauppias, joka on korviaan myöten veloissa. Hän suunnittelee pääsevänsä veloistaan järjestämällä pari roistoa (Steve Buscemi ja Peter Stormare) kidnappaamaan vaimonsa, ja pyytämällä lunnasrahat appiukoltaan, joka on menestyvä ja varakas liikemies. Kidnappauskeikan pitäisi olla helppo ja mutkaton, mutta kaikki menee pieleen kun roistot pysäytetään maantiellä ja he joutuvat tappamaan poliisin. Asiaa ryhtyy tutkimaan raskaana oleva konstaapeli Marge Gunderson (Mary McDormand), joka osoittautuu varsin nokkelaksi pikkukaupungin poliisiksi. Hän seuraa johtolankoja ja pääseekin loppujen lopuksi syyllisten jäljelle. Pakkaa sekoittaa vielä kidnappaajien erimielisyydet, jotka johtavat melkoisen sekaviin tilanteisiin.

Tämä elokuva on varsin viihdyttävä, ennen kaikkea se on hauska, vaikka kansilehdessä sanotaankin elokuvan olevan trilleri. Kaikki pääosanäyttelijät näyttelevät roolinsa erittäin mallikkaasti, ja saipa Frances McDormand suorituksestaan aikoinaan oscarinkin. Elokuva sai myös toisen oscarin parhaasta alkuperäiskäsikirjoituksesta. Elokuvan tapahtumat sijoittuvat Minnesotan osavaltioon, jossa ilmeisesti on paljon ruotsalaisia sukujuuria omaavia ihmisiä, koska kaikki pikkukaupungin asukkaat puhuvat hassua murretta jossa mm. amerikkalaisten yleisesti käyttämä yeah on muuttunut muotoon jaa (lausitaan juuri kuten kirjoitetaan). Filmiin on myös hienosti saatu ujutettua runsaasti erikoisia kohtauksia ja dialogeja, joita ei valitettavasti näe monissakaan elokuvissa. Tämä elokuva on erittäin viihdyttävä ja suosittelen sen katsomista kaikille jotka pitävät nokkelasta keskustelusta tai hyvästä toimintakomediasta.

Arvosteltu: 04.02.2003