22.1.2005 15:21

Alkuperäinen nimi:Angst essen Seele auf
Valmistusvuosi:1974

Rainer Werner Fassbinder (1945-1982) oli hurjan tuottelias saksalainen elokuvaohjaaja, jota pidetään 1900-luvun Euroopan lahjakkaimpina elokuvantekijöinä. Hän oli hyvin kiistanalainen ja kiehtova persoona sekä myös biseksuaali ja parantumaton työnarkomaani.

Pelko jäytää sielua on hyvin kaunis elokuva. Se kertoo Emmi-nimisestä siivoojasta, jo vanhasta naisesta joka rakastuu selvästi nuorempaan arabialaiseen siirtotyöläiseen Aliin sodanjälkeisessä suvaitsemattomassa Saksassa. He päättävät mennä naimisiin ja Emmin tytär ja miehensä (Fassbinder) vieroksuvat tätä ajatusta. Myös Emmin juoruilevat naapurit alkavat halveksua näiden kahden kyyhkyläisten suhdetta. Kun Emmi ja Ali menevät ravintolaan, niin heitä tuijotetaan lakkaamatta. Elokuva muistuttaa hiukan toista mestariteosta, Hal Ashbyn Harold ja Maudea, jossa nuori apaattinen poika rakastuu vanhaan mummoon.

Elokuva on yksinkertaisen hieno. Lakoninen tyyli sopii hyvin tarinaan ja Fassbinderin käsikirjoitus on loistava. Fassbinderin leffoista olen nähnyt vain tämän, mutta kyllä tekisi mieli katsoa vaikka kaikki miehen valtavasta tuotannosta, johon kuuluu muun muassa Berlin Alexanderplatz-niminen televisiosarja, jota on kehuttu jopa parhaaksi minisarjaksi ikinä.

Ikävä kyllä Fassbinderin elämä loppui aikaisin ja traagisesti. 37-vuotias legenda päätti oman elämänsä ottamalla yliannostuksen unilääkkeitä ja kokaiinia. Samana vuonna El Hedi ben Salem päätti elämänsä omakätisesti vankilassa. Hän oli Fassbinderin rakastettu ja näytteli tässä elokuvassa Alia.

Suosittelen.

nimimerkki: Nelisilmä