Ehkä kaikkien aikojen huonoin elokuva, jota kannattaa ehdottomasti välttää.

26.12.2003 11:34

Alkuperäinen nimi:Exorcist II: The Heretic
Valmistusvuosi:1977

Manaaja II on jopa normaalia huonompi jatko-osa, joka saa yliarvostetun Manaajan esiosan näyttämään oikeasti mestarilliselta. Tosin kaikki elokuvat ovat mestariteoksia tähän verrattaessa. Regan MacNeil (Blair) on jälleen vaarassa tulla demonin riivaamaksi, jolloin isä Lamont (Burton) tulee apuun. He käyttävät todella ärsyttävää lamppuviritystä terepiaan, jossa he yrittävät päästä Reganin pään sisällä tutkimaan isä Merrinin tekosia Afrikassa, jossa Merrin on manannut pahan Pazuzun pois parantajasta. Pazuzu liikkuu heinäsirkkalaumojen mukana taivaita pitkin ja kuljettaa myös Lamontia mukanaan.

Elokuvan itse juoni on jo pelkässä epäselvyydessään naurettava, eivätkä elokuvaa pelasta myöskään tasokas näyttelijäkaarti. Terapian pitäjänä nähdään Yksi lensi yli käenpesä -elokuvan isohoitaja Louise Fletcher, mukana on myös Paniikki Piikkipuistossa näytellyt Kitty Winn.

Manaaja II on ehkä kaikkien aikojen huonoin elokuva, jota kannattaa ehdottomasti välttää. Manaaja-faneille tämä on varmasti suuri pettymys, koska minkäänlaista pelättävää tästä leffasta ei löydy, sillä se on lähinnä komediaa, joka ei naurata ja lähes itkettää huonoudessaan. Tälläisiä leffoja ei soisi kenenkään näkevän, saati sitten tekevän.

Manaajan menestyksellä on selvästi ollut asiaa tämän elokuvan tekoon, joka on tehty rahastusmielessä entisen osan menestystä hyväksikäyttäen. Jos olet harkinnut Manaaja DVD-boxin hankintaa, niin kannattaa vielä hetken miettiä, sillä tämä elokuva ei ole edes rahan arvoinen.

Nimimerkki: Viisas

Arvosteltu: 26.12.2003