23.9.2005 23:47

Alkuperäinen nimi:What's Eating Gilbert Grape
Valmistusvuosi:1993

Lasse Hallströmin elokuva Gilbert Grape on tarina nuoresta miehestä, jonka perhe ei ole aivan täysin normaali. Hänen äitinsä on yli 200-kiloinen pakkaus, sillä hän kärsi hermoromahduksesta Gilbertin isän hirtettyä itsensä heidän talonsa kellarissa 17 vuotta sitten. Gilbertin veli Arnie on henkisesti rajoitteinen, ja Gilbert joutuukin katsomaan vähän väliä tämän perään. Lisäksi Gilbertillä on ärsyttäväksikin käyvä teinisisko, joka muistuttaa hyvinkin paljon suomalaisia pissiksiä.

Tällaisessa elinympäristössä sekoaa vähemmälläkin, mutta Gilbert parka joutuu vain kestämään kaiken. Hän elättää perheensä tekemällä töitä paikallisessa ruokakaupassa, joka ei saa asiakkaita, sillä lähellä oleva suurkauppa vie ne kaikki. Gilbertille syttyy myös pientä kipinää erään asiakkaana käyvän vanhemman rouvan kanssa, mutta aviossa olevan naisen kanssa Gilbert ei vain pysty aloittamaan vakavaa suhdetta. Arnien hoito ja vahtiminen vie paljon aikaa, ja esimerkiksi pienikin huomion herpaantuminen voi johtaa siihen, että Arnie kiipeää vesitorniin. Pystyykö Gilbert pitämään pintansa ja säilymään tyynenä tällaisessa ympäristössä? Gilbertin ja Arnien tapana on ollut jo monia vuosia katsoa, kuinka karavaanarit liikkuvat heidän kaupunkinsa läpi. Nyt eräällä nuorella naisella hajoaa auto juuri tässä kaupungissa, ja Gilbert tutustuu naiseen syvemminkin.

Elokuvassa näytetään elämän perusasioita ja välillä on mukana hieman koomisiakin piirteitä. Esimerkiksi maalaiskylässä asuvan ensimmäinen vierailu suurliikkeessä ostamassa kakkua on kohtaus, joka tuo hymyn huulille. Myös 200-kiloisen äidin kävely lattialankkujen täristessä on hauskaa katsottavaa. Kuitenkin Gilbertin äitiä alkaa käydä elokuvan aikana sääliksi, vaikka aluksi hänen lihavuutensa voi tuntua hauskalta. Elokuvan aikana herääkin kysymys, että teemmekö me todellakin erilaisten ihmisten elämästä näin vaikeaa?

Näyttelijävalinnat ovat elokuvassa menneet täysin nappiin. Johnny Depp tekee mahtavan roolisuorituksen Gilbertinä, tuona poikana, joka on koko elämänsä joutunut uurastamaan muiden eteen, eikä ole ikinä ehtinyt miettiä omaa elämäänsä. Tämä elokuva osoittaa sen, miksi Depp onkin yksi Hollywoodin valovoimaisimpia näyttelijöitä. Kuitenkin vaikka Depp vetää todella hienon roolin, niin päähuomio kiinnittyy Leonardo DiCaprion esittämään Arnieen. DiCaprio vetää todella sellaisen roolisuorituksen, että se jää mieleen pitkäksi aikaa. En ole ikinä nähnyt miehen tekevän mitään edes lähelle pääsevää työtä, sillä tässä elokuvassa DiCaprion roolisuoritus oli kyllä sellainen, että minun täytyi tarkastaa ihan IMDB:stä, että se oli oikeasti Leonardo. Muukin näyttelijäkaarti suoriutuu hommastaan kunnialla, mutta eipä huomio kiinnity elokuvan aikana kuin noihin kahteen näyttelijään.

Hallström on todellakin tehnyt hienon kuvauksen elämästä ja sen vaikeuksista. Gilbert Grapen parissa aika kuluu mukavasti: välillä hymyilyttää, välillä on haikea olo. Elokuvan loppu ansaitsee erityismaininnan, sillä aina on olemassa toivoa. Tämän osoittamisessa Hallström onnistui melkein täydellisesti.

nimimerkki: Nosoki

Arvosteltu: 23.09.2005