Crank on oiva valinta tylsiin hetkiin tai ihan muuten vain katsottavaksi.

20.12.2008 17:11

Alkuperäinen nimi:Crank
Valmistusvuosi:2006

Vuonna 2006 toimintatähti Jason Statham ja ohjaaja Brian Taylor yhdistivät voimansa. Tuloksena oli toimintaelokuva Crank. Muita hyviä tai tunnettuja näyttelijöitä ei ollut mukana, joten Statham sai yksin loistaa. Itse en odottanut Crankilta paljoa muuta kuin aivot narikkaan toimintaa ja sitä elokuva sisälsi enemmän kuin tarpeeksi. Odotin elokuvalta myös hienoja erikoistehosteita ja sitä, että vihdoinkin Statham loistaa samalla lailla kuin Snatchissa. Elokuva lunasti kaikki vaatimukset ja loisti omalla viihdyttävällä tavalla ja tarjosi toimintaelokuvista pitäville todellista viihdettä.

Jason Statham on Chev Chelios, joka on tukalassa tilanteessa. Hänet on nimittäin myrkytetty ja hänellä on elinaikaa vain yksi päivä. Huomattuaan että hänet on myrkytetty hän päättää kostaa myrkyttäjilleen. Chev ei tunne armoa ja luovuttaminen ei tule kuulonkaan. Chev on muutenkin kova vastustaja ja vielä kovempi, kun hän on suuttunut. Vastustajat ovat liemessä, kun Chelios lähtee heidän perään nähden vain punaista ja tappaminen ei ole ongelma. Chev joutuu etsimään kaupungin joka hiirenkolon, että hän pystyisi löytämään vihollisensa ja aikaa on vain päivä.

Itse olin odottanut jo vähän aikaa, että Statham pääsisi loistamaan kunnolla ilman muita tähtiä. Vihdoinkin se onnistui. Eihän Stathamin suoritusta voinut verrata muiden suorituksiin. Tämän seurauksena ei voi tietää loistiko Statham, vai näyttikö hän loistavalta ilman muita tähtiä. Omasta mielestäni Statham loisti ja sopi kovan lihaskimppu Chev Chelioksen rooliin kuin nenä päähän. Ei Stathamista ole kumminkaan vielä todelliseksi suurtähdeksi, mutta tämäntyylisiin elokuviin hänet on tehty. Myös nuori Amy Smart lunasti odotukset ja toivon että hän pysyy alalla pitkään. Mikäli se toteutuu, näemme miten hänestä kehittyy seuraava hyvä naisnäyttelijä. Muut näyttelijät eivät vakuuttaneet eivätkä herättäneet minkään laista kiinnostusta heidän muita elokuvia kohtaan.

Crank oli loistava elokuva omassa kategoriassaan. Aivot voi jättää narikkaan ja nauttia täysin siemauksin todella hyvästä toiminnasta yhdessä hyvien erikoistehosteiden kanssa. Crankin erikoistehosteet olivat loistavia ja niissä todella silmä lepää ja sielu nauttii. Chev Chelios lähetti melkein yhtä monta miestä taivasten valtakuntaan kuin itse Terminator. Itse toimintaelokuvista pitävänä voin suositella elokuvaa kaikille toiminnasta pitävillä hyvällä omalla tunnolla. Ette takuulla tule pettymään edes monen katselukerran jälkeen tähän elokuvaan.

Löytyyhän elokuvasta huonoja puoliakin. Elokuvan juoni on simppeli, mutta se kulkee liian vauhdikkaasti. Vaikka Statham on hyvä, olisin kaivannut häneltä enemmän ilmeitä kuin vain se yksi ”tapan sinut” -ilme. Myös muut näyttelijät olisi voitu valita hiukan paremmin. Jos nämä asiat olisivat olleet mietitty huolellisemmin, Crank olisi mestariteos. Kumminkin Crank on oiva valinta tylsiin hetkiin tai ihan muuten vain katsottavaksi. Tämä elokuva täytyy kuulua jokaisen elokuvahyllyyn kaikkien mestariteoksien ohessa tuomaan pientä vaihtelua.

Arvosteltu: 20.12.2008