Amerikkalainen kokispukki saa kylmää kyytiä

21.2.2011 17:39

Alkuperäinen nimi:Rare Exports
Valmistusvuosi:2010

Kuten otsikosta saattaakin jo arvella, annetaan Rare Exportissa hieman erilainen kuva joulupukista kuin yleensä. Muistan kun pikkusiskoni oli kovin vihainen nähtyään Joulutarinan vuodelta 2007, koska siinä oli kuulemma liian karu tarina joulupukista. Tämä se vasta karu olikin. Onneksi sisko ei ole täyttänyt vielä kolmeatoista niin että olisi voinut tulla mukaan leffateatteriin…

Kuten monet jo tietävätkin, leffa lähtee liikkeelle, kun monikansallinen kaivosmiesryhmä alkaa tehdä kaivauksia Korvatunturilla. Tunturin juurella asuu joukko poronkasvattajia, jotka saavat osansa hyytävästä seikkailusta jossa kaivetaan muinaisten saamelaisten tarkimmin varjeltu salaisuus esiin. Osaltaan ei voi myöskään välttyä pieni teurastajan poika Pietari, (Onni Tommila) joka on ottanut pukista tavallista enemmän selvää.

Rare Exports on huima jatko kahdelle Rare Exports –lyhytelokuvalle. Jalmari Helander selviytyy varsin tyylikkäästi ensimmäisestä kokopitkästä leffastaan: ihan joka poika ei välttämättä saa aikaan maailmalla menestynyttä elokuvaa tällaisesta puskaperälästä kuin Suomi. Näyttelijätkin ovat uskomattoman hyviä. Koetapa itse saada 10-vuotias näyttelemään yhtä vakuuttavasti. Tosin ei joka poika voi olla huippunäyttelijäkään. Sen huomaa katsoessaan Ilmari Järvenpäätä. Jos nauraa elokuvassa, niin naurakoon kunnolla. Epämääräinen tuhiseminen ja vinkuminen haiskahtaa epäilyttävästi tekonaurulta.

Vaikka elokuva ei niin toiminnantäyteinen olekaan, on siinä kuitenkin ihan hyvä syke päällä koko ajan. Traileri paljastaa siitä turhan paljon, ja sen useaan kertaan nähneenä uskallan väittää että se pilaa osan ilosta. Joka tapauksessa yllätyksiä on luvassa, ja Helanderin omaperäisyyden takia kaikkeen on varauduttava. Mitään ei voi varmaksi todeta, kuten itsekin huomasin väittäessäni samaa asiaa kaksi kertaa varmaksi, mutta kuinka ollakaan, olin molemmilla kerroilla väärässä.

Jos kaipaa äijäviihdettä, on tässä hyvä valinta illanviettoon. Ronski ote joulun totuudesta takaa sen, että maailmalla ajatukset punanuttuisesta joulupukista karisevat kuin puoli vuotta vanhan joulukuusen havunneulaset. Suomen alkuperäinen joulumaa tärähtää maailmankartalle niin, että joulupukilla bisnestä tekevät varokaa! Amerikkalainen kokispukki saa kylmää kyytiä, lainaten Pietarin termiä joulupukista. Mustan huumorin sävyttämä moniulotteinen leffa uppoaa monenlaiseen katsojaan, eikä jätä ketään kylmäksi.

Jos on kyllästynyt nössöihin tusinaleffoihin, saat tästä rankkaa äijämeininkipiristettä!

Arvosteltu: 21.02.2011