Valkokangaslegenda Kirk Douglas on poissa

6.2.2020 07:29

Vanhan Hollywoodin tähtiin lukeutunut Kirk Douglas on menehtynyt. Spartacus-näyttelijän poismenosta tiedotti hänen niin ikään näyttelijänä tunnettu poikansa Michael Douglas. Tämä kirjoitti Instagram-julkaisussaan seuraavasti: ”Valtavan surun saattelemana veljeni ja minä ilmoitamme, että Kirk Douglas jätti meidät tänään [5.2.] 103 vuoden iässä. Maailmalle hän oli legenda, elokuvien kultakauden näyttelijä, joka eli pitkän ja hyvän elämän, hyväntekijä, jonka sitoutuminen oikeuteen ja hänen uskomiinsa asioihin asetti meille kaikille rajan, mitä tavoitella.”

Venäjältä Yhdysvaltoihin paenneen köyhän maahanmuuttajan poika, Issur Demsky, halusi näyttelijäksi jo nuorena, ja ansaitsi oppirahoja mm. painimalla ammatikseen. Raamikas Demsky muutti nimensä Kirk Douglasksi astuessaan Broadway-lavoille. 1940-luvulla hän päätyi luokkatoverinsa Lauren Bacallin vinkin myötä elokuvauralle, jolla hän tuli tunnetuksi macho-rooleistaan.

Kovien miesten, kuten Spartacus-leffan nimihahmon, Tuhansien silmien edessä -draaman toimittaja Chuck Tatumin tai Hän rakasti elämää -leffan vimmaisen Vincent Van Goghin näyttelijänä muistettava Douglas oli myös tuottaja ja vaikuttaja. Hän toimi tuottajana mm. Stanley Kubrickin varhaistyössä Kunnian polut ja Michael-poikansa uraa edistäneissä elokuvissa, kuten Viimeisessä kesässä. Kirk Douglas pyrki lisäksi pitkään tekemään Yksi lensi yli käenpesän -elokuvan, jossa olisi näytellyt pääroolin itse.

Douglas valikoi jopa silloin vielä Yhdysvalloissa tuntemattoman Milos Formanin ohjaamaan Yksi lensi yli käenpesän -versiointinsa. Väärinkäsityksen ja muiden vastoinkäymisten myötä projekti ei kuitenkaan edennyt ja lopulta Douglas siirsi elokuvan tuotantotehtävät pojalleen Michaelille. Tämän käsissä Yksi lensi yli käenpesän myös valmistui, ja palkittiin mm. parhaan elokuvan Oscarilla.

Kirk Douglasin tietä tuottajana vaikeutti hänen päätöksensä auttaa Hollywoodin kommunistivainoissa mustalle listalle nostettua huippukirjoittaja Dalton Trumboa. Douglas palkkasi tämän virallisesti jättituotannon käsikirjoittajaksi. Se myös toi Trumbolle ehdokkuuden käsikirjoittajien killan palkinnolle vuonna 1961. Douglas itse oli Oscar-ehdokkaana kolmesti, mutta hänet palkittiin Oscarilla lopulta elämäntyöstään vuonna 1996.

Lähteet: Variety, Deadline, BBC

Kuva: Photofest