Tutkimusväite: leffan menestykseen ei vaikuta, kuka sen päähenkilö on

5.2.2020 20:08

Vuosittain myös Suomi asettaa ehdokkaansa elokuvamaailman huippukilpailuun, eli Oscar-mittelöihin. Harvemmin kuitenkin on käynyt niin, että kisaan tarjottu leffa olisi päässyt edes varsinaisten Oscar-ehdokkaiden joukkoon. Uusi tutkimus voi antaa eväitä siihen, mitä leffan menestymiseen tarvitaan.

Kyseisen yhdysvaltalaistutkimuksen löydösten mukaan elokuva ei välttämättä saavuta suosiota vain sillä, että sen päähenkilönä nähtäisiin valkoihoinen mies. Yli 800 pitkää elokuvaa vuosien 2007 ja 2018 välillä sisältäneessä vertailussa havaittiin, että päähenkilöllä ei erityisesti ole merkitystä esim. elokuvan saamiin lipputuloihin. Jos leffa oli saanut laajan ja näkyvän julkaisun ympäri maata, se pärjäsi yleensä paremmin kuin leffa, joka julkaistiin vain muutamissa teattereissa.

Päähenkilön ihonvärillä tai sukupuolella oli menestyksessä myös vähemmän merkitystä kuin itse leffan tarinalla. Hyväksi tunnustettu käsikirjoitus lisäsi siis vetovoimaa, tapahtui elokuvan julkaisu sitten Yhdysvalloissa tai sen rajojen ulkopuolella. Huomioista voikin vetää johtopäätöksen, että isommat satsaukset elokuvan käsikirjoitukseen, levitykseen ja markkinointiin kannattavat. Tutkimuksen vastuuhenkilöinä toimivat professori Stacy L. Smith (USC’s Annenberg School for Communication and Journalism) sekä professori René Weber (USCB’s Department of Communication).

Lähde: THR

Kuva: Karen/DrStarbuck