Leffateollisuuden tila Charlie Kaufmanin mukaan

19.9.2015 17:12

Toronton elokuvafestivaaleilla puhunut käsikirjoittaja Charlie Kaufman tunnetaan persoonallisista elokuvistaan. Jim Carreyn vähemmän hauskassa roolissa esitellyt Tahraton mieli ja kirjoittajadraama Adaptation. Minun versioni ovat leffoja, joissa Kaufman vastasi vain kirjoituspuolesta. Torontoon hän oli saapunut uusimman ohjaustyönsä, Anomalisan, tiimoilta.

Joukkorahoituspalvelu Kickstarterinkin kautta tuotantotukea hankkineen Anomalisa-animaation luoja kertoi paikan päällä tuntemuksistaan tämän päivän elokuvateollisuudesta. Kaufman on samoilla linjoilla kuin Steven Spielberg, joka taannoin toisti jo aiemmin esittämänsä arvelun siitä, että supersankarielokuvat olisivat tulossa tiensä päähän.

– Nämä suuren kokoluokan elokuvat luovat eräänlaisen ympyrän, joka tavallaan puskee kaiken muun sivuun. Kun joku alkaa satsata sellaisiin miljoonien dollarien jättielokuviin, niihin sitten myös keskitytään. Jotta ne menestyisivät todella hyvin, pitää ne tehdä myös tiettyjen raamien mukaan. Kukaanhan ei laita sellaisia rahoja mihinkään, minkä menestymisestä ei ole varmuutta, Kaufman toteaa.

Käsikirjoittaja-ohjaaja huomauttaa myös, että tällaisen ”varmasti menestyvän” elokuvan tekijä on erityisessä asemassa muihin nähden:

– Jos supersankarileffasi ei menestykään, et saa potkuja. Mutta menetät pelin varmasti, jos teet elokuvan, jonka onnistuminen ei ole samalla tavalla taattu ja joka yrityksestäsi huolimatta ei menesty. Siksi kaikki juoksevat tällä alalla kauhuissaan ja se on kurjaa sekä yleisön että meidän tekijöiden kannalta. Kenellekään ei jää siitä mitään käteen.

Lähde: Indiewire

Kuva: Anomalisa/Starburns Industries