Vaviskaa: Disney hankki Kuolontähden

31.10.2012 06:44

Tuottaja-ohjaaja George Lucas on myynyt Tähtien sota– ja Indiana Jones -franchisensa Disney-yhtiöille. Kauppaa ei kuitenkaan tehty vain niistä, vaan myös Lucasin Lucasfilm-yhtiöstä ja mm. Industrial Light & Magic -tehostepajasta. ILM on osaltaan auttanut menestykseen monia elokuvia James Cameronin vedenalaisesta seikkailudraama The Abyss – syvyydestä (1989) Iron Man -sarjakuva-adaptaatioihin (2008, 2010).

– Minulla on aina ollut hauskaa Disney-elokuvien parissa, totesi George Lucas Disneyn Youtube-kanavalla aiheesta julkaistussa tiedotteessa. Varsinaista myyntipäätöstään hän perusteli halullaan siirtyä toimistaan eläkkeelle. Lucasin olemuksessa oli luonnollisesti aistittavissa haikeutta. Yli neljän miljardin dollarin kaupan (lähde: Collider.com) myötä Lucasfilmin johtoon siirtyy nainen nimeltä Kathleen Kennedy, jonka uran aiempiin vaiheisiin kuuluu mm. elokuvat E.T. (1982) ja Jurassic Park (1993) tuottaneen Amblin Entertainmentin perustaminen Steven Spielbergin kanssa.

Indiana Jonesin jatkosta ei Disneyltä kaupan yhteydessä kerrottu, mutta Tähtien sodan uusien osien ilmoitettiin olevan jo suunnitteluvaiheessa. Star Wars: Episode VII -nimellä kulkeva uusi elokuva on aikataulutettu julkaistavaksi vuonna 2015. Tällä haavaa elokuvasta on valmiina vasta synopsis, jonka suunnasta ei tarkemmin puhuttu.

Disney-yhtiöiden aiemmat yritykset tieteiselokuvien saralla eivät usein ole olleet kaksisia (esim. Musta aukko, 1979), joten Tähtien sota -fanien palaute on jo nyt ollut varauksellista. Huffington Post -lehti kokosi verkkosivuilleen tuoreeltaan paljonpuhuvia alaotsikoita Episode VII:lle, joita Tähtien sota -fanit ovat Twitter-kanavilleen sinkautelleet. Niiden joukosta löytyivät sellaiset helmet kuin When You Wish Upon a Death Star, Chitty Chitty Death Star, Jabba the Pooh ja Beauty and the Boba Fett.

Kuva: Z.E/ Sloan Digital Sky Survey/ Museo8bits