Rust-tragedia: Alec Baldwin kommentoi oikeudenkäynnin tulosta

21.4.2023 04:58

Lännenelokuva Rustin kuvaukset katkaissut ampuma-aseonnettomuus vaatii edelleen selvittelyä. Oikeuteen viety tapaus uhkasi tuoda sekä näyttelijä Alec Baldwinille että tuotannon asemestarina toimineelle Hannah Gutierrez-Reedille vankeustuomiot. Tapauksen uusin käänne kuitenkin on se, että syytteistä Baldwinia kohtaan on luovuttu.

Käännettä voi luonnehtia melkoiseksi, sillä Baldwin oli kuitenkin se henkilö, jonka käsissä kuolettavan luodin syössyt ase laukesi – olkoonkin, että hän on vakuutellut luulleensa sen sisältävän vain paukkupatruunoita. Toisaalta Baldwinille on nähty lankeavan myös toisenlainen vastuu tapahtumien kulusta elokuvan yhtenä tuottajista. Gutierrez-Reedin syytteistä ei toistaiseksi ole luovuttu.

Tähti on kommentoinut syytteistä luopumista lyhyesti sosiaalisessa mediassa. Baldwin julkaisi hellän kuvan itsestään ja vaimostaan Hilariasta saatesanoin:

– Olen velkaa kaikesta tälle naiselle (ja sinulle Luke).

Luke Nikas on yksi Baldwinin puolustusasianajajista.

Vaikka Baldwinin syytteistä nyt luovuttiin, prosessi ei ole kokonaan ohitse. Syyttäjien mukaan tapauksen tutkinta jatkuu. Tutkinnan löydöksistä riippuu, nostetaanko Baldwinia vastaan syytteitä uudelleen.

Lähteet: Deadline, Variety

Kuva: Frenetic Films/ Edelleen Alice, 2014