Tuttu viiksiniekka palaa valkokankaille

6.3.2022 20:36

Agatha Christien luoman mestarietsivä Hercule Poirot’n rikostutkimuksia kierrätetään elokuvateattereissa tälläkin hetkellä, sillä Kenneth Branaghin ohjaama Kuolema Niilillä tuli ohjelmistoihin vasta helmikuussa. Kyseessä on Branaghin toinen Poirot-ohjaus, mutta näyttää vahvasti siltä, ettei se ole jäämässä viimeiseksi.

Branaghin myös tähdittämä elokuvasarja starttasi 2017. Vaikka esim. Kuolema Niilillä ei ole ollut varsinainen huippumenestys, kolmannelle elokuvalle on jo näytetty ns. vihreää valoa. 20th Century Fox -studion johdossa oleva Steve Asbell on kertonut Agatha Christie -elokuvien olevan eräitä suosikkejaan. Kolmannesta Branaghin Poirot-elokuvasta hän paljastaa seuraavaa:

– [Sen] käsikirjoituksesta vastaa Michael Green [mm. Logan], ja siinä otetaan lajityypin sekä sävyn puolesta aika uskalias käänne. Se tapahtuu sodan jälkeisessä Venetsiassa ja pohjaa yhteen [Christien] vähemmän tunnetuista romaaneista.

Branagh itse on maininnut haaveilevansa Poirot’n ja Christien toisen hahmon, neiti Marplen yhteiselokuvasta. Asbell ei kuitenkaan vahvistanut, että seuraava elokuva lyöttäisi juuri nämä hahmot yhteen.

Lähteet: Collider, THR, ScreenRant

Kuva: Walt Disney Studios/ Kuolema Niilillä, 2022