Huippuohjaajan erikoiset metodit: tuntitolkulla improvisointia

2.3.2016 15:23

Mm. Cannes’n ja Berliinin elokuvafestivaaleilla palkittu Terrence Malick on henkilö, jonka elokuvat ovat saaneet kriitikoilta mm. seuraavanlaista palautetta: ”Herra Malick on sitoutunut puoliuskonnollisen periaatteen ja esteettisyyden puolesta löytämään kauneutta kaikkialta”, ja: ”Vain yhdessä muussa elokuvassa olen nähnyt sellaista näkemyksellistä rohkeutta ja se oli Kubrickin 2001: Avaruusseikkailu.” Malickin työprosessi on kuitenkin välillä varsin omalaatuinen.

Malick tunnetaan miehenä, joka kuvaa materiaalia tuntitolkulla, saattaa leikkausvaiheessa pudottaa huippunäyttelijän roolin kokonaan elokuvastaan pois ja joka vuodesta 1973 tähän päivään asti on saanut valmiiksi vain seitsemän pitkää elokuvaa. Niistä viimeisimmän, eli Knight of Cups -taiteilijakuvauksen sivuroolissa nähtävä Thomas Lennon (Reno 911!) on paljastanut lisää Malickin työskentelytavoista Business Insider -julkaisulle:

– [Päästyäni mukaan elokuvaan] aloin soitella ihmisille: ”Voisitko selvittää mitä roolia näyttelen? Mistä saan roolivaatteet?” Ja vastaus oli aina: ”Kukaan ei tiedä mitään tästä elokuvasta.”

Vasta pari päivää ennen kuvauksia Lennonille paljastui, että hän on mukana juhlakohtauksessa, mutta juuri muuta tietoa tai edes käsikirjoitusta näyttelijälle ei annettu. Paikan päällä hän kulki pääosassa nähtävän Christian Balen (Yön ritari) ja Joe Lo Truglion (Superbad) kanssa n. 11 tuntia improvisoiden yhden lyhyen kohtauksen keskustelua, johon heille oli annettu ohjenuoraksi vain pienille paperilapuille kirjoitetut lauseet.

– Minun lapussani luki: ”Ei ole olemassa tulenkestävää muuria”, josta kysyin, pitäisikö minun sanoa se kohtauksessa ja [Malick] vastasi, ettei hän tiedä, Lennon toteaa. Lisäksi eksentrinen ohjaaja innostui kuvausten lomassa taltiomaan näyttelijän henkilökohtaista puhelinkeskustelua.

– [Minä ja vaimoni] yksinkertaisesti huusimme toisillemme ja silloin Malick ilmestyi eteeni isolla linssillä varustetun kameran kanssa kuvaamaan tätä aivan aitoa riitaa. Ensin se tuntui minusta tungettelevalta, mutta sitten ajattelin että mitä vittua, tämä on todellisinta, mitä olen koko päivänä tehnyt, näyttelijä sanailee. Lennon huomauttaa kaikesta huolimatta haastattelussa myös pitävänsä Malickia nerona.

Lähteet: Business Insider, Rogerebert.com, New York Times

Kuva: Dogwood Pictures, LLC