Ohjaaja Mike Nicholsia surevien joukko on suuri

21.11.2014 07:33

– Maailmasta tulee nyt vähän tylsempi. Mike Nichols ei ole elossa, muotoili muusikko Art Garfunkel entisen työtoverinsa poismenosta. Ohjaaja Mike Nichols (kuvassa vas.) kuoli sydämenpysähdykseen keskiviikkona 83-vuotiaana. Nicholsin elokuvista mm. Me sotasankareissa näytellyt ja Miehuuskokeen ääniraidalla Paul Simonin kanssa ikimuistoisesti laulanut Garfunkel totesi ohjaajan kyenneen houkuttelemaan esiin jokaisesta parhaimman puolen.

Nichols, joka syntyi Berliinissä 6.11.1931 Michael Peschkowskyna, aloitti Yhdysvalloissa viihdeuransa 1950-luvulla. Tuolloin hän esiintyi koomikkona yhdessä näyttelijä ja käsikirjoittaja Elaine Mayn kanssa, voittaen myös hupitaltioinnistaan Grammyn. Sen jälkeen Nichols eteni teatteriohjaajaksi ja voitti arvostetun Tony-palkinnon vuonna 1964 komediasta Paljain jaloin puistossa. Tästä pari vuotta myöhemmin hän debytoi elokuvaohjaajana viisi Oscaria kahmineella avioliittodraamalla Kuka pelkää Virginia Woolfia?

Ohjaaja Steven Spielberg kertoi suru-uutista seuranneessa tiedotteessaan Nicholsin olleen hänen mentorinsa ja ystävänsä.

– Minulle Miehuuskoe oli elämää mullistava sekä kokemuksena elokuvissa että oppituntina siitä, kuinka kohtaus lavastetaan. Mikella oli erinomainen kinemaattinen silmä ja oiva korva sille, kuinka pitää kohtaukset ironisina ja aitoina, Spielberg muisteli vuoden 1967 lopulla julkaistua komediaa, jossa Dustin Hoffmanin esittämä opiskelija joutuu tyttöystävänsä äidin viettelemäksi. Miehuuskoe oli myös ainut niistä Nicholsin viidestä Oscar-ehdokaselokuvasta, josta ohjaaja sai Oscar-voiton.

Näyttelijä Al Pacino, jota Nichols ohjasi HBO:n kehutussa Angels in America -minisarjassa, mainitsi olleensa puheissa tämän kanssa jo 1970-luvulla F. Scott Fitzgeraldin kirjaan pohjanneen Viimeinen valtias -elokuvan tiimoilta. Nichols kuitenkin luovutti terveyssyistä Viimeisen valtiaan ohjaamisen Elia Kazanille ja leffan pääosaan nousi Robert De Niro. Angels in Americassa AIDS-potilasta näytellyt Pacino kuvaili Nicholsia yhdeksi parhaimmaksi ohjaajakseen:

– Hänen kauttaan sai tunteen, että pystyisit mihin tahansa ja hän loi ilmapiirin, jossa kaikki tuntui kuuluvan yhteen sen kanssa, mitä olit tekemässä. Siinä pystyi tuntemaan vapautta ja turvallisuudentunnetta yhtä aikaa.

Mike Nichols työsti ennen kuolemaansa vielä toistakin HBO-projektia, oopperalaulaja Maria Callasin elämästä kertovaa elokuvaa. Elokuvan pääosaan puhuttu Meryl Streep oli mukana Angels in Americassa, mutta myös pääosassa Nicholsin 1983 valmistuneessa ja tositapahtumiin perustuneessa trillerissä Tapaus Silkwood. Tällä haavaa Callas-elokuvaprojektin jatkosta ei ole uutta tietoa. Nicholsia, jonka viimeiseksi ohjaustyöksi jäi kongressimiehen poliittista peliä kuvannut Charlie Wilsonin sota (2007), jäi kaipaamaan myös vaimo ja kolme lasta.

Katso näytteet Youtubesta Nicholsin elokuvauran parhaimmistosta:

Lähteet: BBC, THR, Variety, The Guardian, EW