1980-luvun Highlander tekee paluun – ohjaaja vihjailee tulevasta

3.11.2023 22:46
Highlander Productions Limited (1986)

Vuonna 1986 valkokankaat valloittanut toimintafantasia Highlander – kuolematon iskosti yleisönsä mieliin, että kuolemattomia voi olla vain yksi. Leffojen suhteen tämä laki ei tietenkään pätenyt, vaan Christopher Lambertin tulkitsemaa ylämaalaista seikkailijaa nähtiin vielä läjässä jatko-osia. The Queenin musiikilla höystetty ja myös Sean Conneryn karismaattisen sivuosan tarjonnut Highlander poiki 1990-luvulla myös tv-sarjoja, mutta sitten vuoden 2007 tomu kuolemattoman päällä on ehtinyt kasaantua.

Ikiaikaisen sankarin paluuta on kuitenkin puuhattu jo hyvän aikaa. Uusinta Highlander-versiointia on valkokankaille tuomassa John Wick -elokuvista tunnettu Chad Stahelski, jolle kyseinen projekti on nyt hänen omien sanojensa mukaan tärkeämpi kuin moni muu. Lambertin sijasta pääroolissa nähdään Henry Cavill.

Stahelski antaa ymmärtää, ettei vanhan Highlanderin ystävien välttämättä tarvitse olla elokuvasta huolissaan. Hän tunnustautuu itse alkuperäisen leffan ystäväksi:

– Katson sitä yhä. Se on yksi parhaita huonoja [leffoja]. Siinä on näitä hulluja juttuja, mutta minä todella, todella nautin siitä. [Haluamme] säilyttää tuon franchisen hauskuuden mutta samalla hiukan uudistaa sitä. Ja kun puhun uudistamisesta, tarkoitan sitä [vanhaa] kunnioittaen.

Yhtenä esimerkkinä ovat alkuperäisen elokuvan laulut, The Queenin hitit, joita ohjaaja suunnittelee käyttävänsä myös uudessa elokuvassa, joskin aiemmasta poikkeavalla tavalla. Stahelski arvelee, että uuden Highlanderin kuvaukset voidaan aloittaa jopa vuoden sisään, joskin hän työstää myös toista tuotantoa, Ghost of Tsushimaa, mikä ottaa oman aikansa.

Lähteet: Collider, Deadline, The Wrap, CinemaBlend

Toim. R. Isoviita