Call Me By Your Name

Alkuperäinen nimi:Call Me By Your Name
Valmistusvuosi:2017
Pisteytyksiä: 68
Tarkka arvio: 3.78

Elokuva perustuu André Acimanin romaaniin. On kesä 1983 Pohjois-Italiassa ja 17-vuotias amerikkalais-italialainen Elio (Timothee Chalamet) viettää päivänsä perheensä 1600-luvulla rakennetussa villassa klassista musiikkia soittaen ja sovittaen, lukien ja flirttaillen ystävänsä Marzian (Esther Garrel) kanssa.

Eliolla on läheinen suhde isäänsä (Michael Stuhlberg), joka on kreikkalais-roomalaiseen kulttuuriin erikoistunut professori, ja äitiinsä (Amira Casar), joka on kääntäjä. Elio on saanut varttua korkeakulttuurin upeimpien saavutusten keskellä aurinkoisen Italian kuvankauniissa ympäristössä. Vaikka Elion sivistys ja älykkyys antavat hänestä kuvan ikäänsä vanhempana, on hän kuitenkin vielä melko viaton ja kokematon – erityisesti sydämen asioissa.

Eräänä päivänä komea amerikkalainen Oliver (Armie Hammer) saapuu Elion isän tutkimusassistentiksi. Italian auringon polttavassa paahteessa Elion ja Oliverin välillä heräävä intohimo leimahtaa liekkeihin ja kuumat kesäpäivät muuttavat heidän elämiensä kulun lopullisesti.

Arviot

Menneiden muistojen elegia

Avaat silmäsi. Näet edessäsi italialaisen maaseudun. Ilma väreilee kuumuudesta. Kaskaiden kuoro äänittää ikuisuuden seinämissä kaikuvaa konserttiaan jossain taka-alla. Pilvetkin ovat liian väsyneitä tanssimaan. Kastat jalkasi kylmään vuoristopuroon. Mietit, miten elää tässä hetkessä. Luopua menneisyyden taakastasi. Muistat, että tämäkin hetki on muisto. Sitten unohdat, mitä tämän jälkeen tapahtuu. Miten maalata tiivistä, ilmaisuvoimaista taidetta? Vangita ajattomuuden merkitys […]

Arvosteltu: 08.02.2019

Kommentit & Pisteytykset