Yrittää olla liian vakava ollakseen edes hauska.

21.5.2008 21:19

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Missing in Action 2: The Beginning
Valmistusvuosi:1985

James Braddock (Chuck Norris) lähtee kumppaniensa kanssa suorittamaan rutiinitehtävää Vietnamin kuumaan viidakkoon. Kun paikat alkavat kuumentua entisestään, kaverit meinaavat ottaa hatkat, mutta heidän pakokopterinsa ammutaankin alas ja joka mies joutuu hyppäämään läheiseen järveen säästyäkseen hengissä valtavasta ”atomiräjähdyksestä”. Eikä aikaakaan kun ollaan jo vietnamilaisten vankina ja syytettynä ties mistä sotarikoksista Vietnamia kohtaan. Salaista vankileiriä johtaa diktaattorimainen eversti Yin (Soon-tek Oh), joka pistää miesparat kahleet nilkoissa hommiin ooppiumpelloille.

Tätä puuduttavaa puuroa seurataankin sitten tunnin (elokuvassa vuosien) verran kunnes Braddock keksii miten pääsee livistämään, pöllimään pari C4:sta (ja ehtii vielä virittääkin ne jossain vaiheessa) ja aseita. Tästä alkaa armoton tappaminen, jota on harvinaisen tylsä seurata. Ja leirillä muutenkin näyttää loppuvaiheessa olevan enemmän henkilökuntaa kuin alussa. Eikä tietenkään sovi unohtaa loppupomon kanssa vaihdettuja judoiskuja, mitkä myöskään eivät toimi yhtään positiivisena asiana.

Elokuvassa ei toimi mikään muu kuin Chuck Norris parissa kohtaa, vakavana ja mukahauskana. Ohjaus (yleensä tyypit katsovat aivan väärään suuntaan kamerakulman vaihduttua) on suolesta, näyttelijät (”jeejee Braddock oot paras, jippii”) ovat hanurista ja musiikki (ei ollenkaa vakavasti otettavaa kasaripimputusta) on aivan jostain liian pimeästä paikasta. Kaiken kruunaa vieläpä se, että Future Filmin julkaisu on varmaankin yksi huonoimmista mitä olen koskaan nähnyt. Mitään mielenkiintoisia extroja ei löydy, kuvanlaatu on karkea kuin juustoraastin ja ennemmin kuuntelisin katuporaa metrin päästä kuin tämän levyn tuottamaa äänijätettä.

Alunperinhän Missing in Action 2:n piti olla sarjan ensimmäinen osa, sijoittuuhan se aikaan ennen ensimmäistä osaa, mutta lopulta tuottajien toimesta tapahtui toisin. Tällä tiedolla ei minulle ole mitään merkitystä, sillä voin vain sen sanoa, että elokuva yrittää olla liian vakava (onnistumatta siinä kuitenkaan) ollakseen edes hauska. Elokuva on siis todella huono ollakseen edes hieman hyvä (eli tässä tapauksessa hauska). Välttäkää.

Arvosteltu: 21.05.2008