3.8.2008 18:20

Alkuperäinen nimi:The Dark Knight
Valmistusvuosi:2008

Joutunen olemaan ensimmäinen joka ilmaisee syvän pettymyksensä tätä elokuvaa kohtaan, joka jo alkumetreillä lässähti kuin kokkikoulun juustokohokas.

Kyseessä on siis uusin Batman-filmatisointi Frank Millerin Yön ritarin paluu sarjakuviin perustuen. Entistäkin synkemmässä Gotham cityssä jyllää sankka joukko rikollisia joita Batmanin olemassaolo houkuttelee paikalle. Kuvioihin ilmestyy myös Jokeri, jota tässä elokuvassa näyttelee Heath Ledger.
Ledgeriä onkin suitsutettu roolistaan ja hänelle jopa povataan Oscaria ™ roolistaan Gotham cityn psykoottisimpana roistona. Ja vaikka elokuva onkin aivan omansalainen ja muutenkin tietyllä tavalla irrallaan aiemmin hyvinkin sarjakuvamaisista Batman-elokuvista, en voi silti olla vertaamatta Ledgerin Jokeria Jack Nicholsonin Jokeriin. Kun Nicholsonin Jokeri on hienovaraisemmin kieroutunut ja perverssi, sekä huomattavasti hienostuneempi, Ledgerin Jokeri poukkoilee paikasta toiseen kuin vieteriukko ja kaaosta ryyditetään vielä käsivara kamera-ajoilla. Vaikka tarkoituksena tuskin oli imitoida aiempaa Jokeria, en voinut olla huomaamatta imitoinnin kaltaista elehdintää ja puhetyyliä. Jokerin rooliin olisi käynyt kuka tahansa asiansa osaava näyttelijä ja epäilenkin että hypetys johtuu samasta syystä mistä The Crow aikanaan sai kulttimaineensa.

Christian Bale sen sijaan ON Batman. Paras Batman tähänastisista hahmoa näytelleistä miehistä. Vaikkakin moitteita sataa täysin naurettavasta mongerruksesta jota herra Bale pitää puhuessaan Batmanin naamion takaa. Kuulostaa kun Batmanille olisi lykätty hammasraudat ja suun täydeltä puudutetta. Loppua kohden elokuvaa Balen sössötys sai niin pahoja naurunpyrskähdyksiä aikaan itsessäni että jouduin tuppamaan suuni täyteen viinikumia etten pilaisi muiden ihmisten elokuvanautintoa. Muutoin Bale hoiti roolinsa kiitettävin arvosanoin yön ritarina ja ne kammottavat nännit kumipuvusta oli luojan kiitos jätetty pois.

Maggie Gyllenhaalista en ole koskaan pitänyt ja siksi olikin ilahduttavaa nähdä hänen kohtalonsa. Roolihahmo oli silti elokuvan kannalta tärkeä ja suoritus ihan OK. Aaron Eckhart toimi two facena mainiosti ja hänen roolinsa Gary Oldmanin lahjomattoman poliisin ohella olikin elokuvan parasta antia näyttelijätyön puolesta. Vaikkakin Two-Facen palaneen kasvonpuolikkaan olisi voinutkin hoitaa tyylikkäämminkin.

Kaikenkaikkiaan elokuva oli semi-viihdyttävä toimintaraina joka jaksoi yli kahden tunnin aikana pitää tiukasti otteessaan alusta 30 minuuttia ja lopusta sen toiset 30 minuuttia. Tehosteet ja stuntit olivat mainiota katseltavaa vaikka aika överiksi ampuikin välillä. Käsikirjoitus oli keskitasoa ja Jokerin vitsit tuntuivat naurattavan nuorempaa puoliskoa teatteriyleisöstä kun taas itse hymähtelin muille kohdille.

Yön ritari tuntui ylipitkäksi venytetyltä ja keskikohta laahasikin pahasti juonen poukkoillessa minne sattuu. Esimerkiksi gangsteriliigan keskinäisiä suhteita ja muita vastaavia en olisi osannut kaivata elokuvassa jos ne pois olisi jätetty, eivätkä ne mielestäni syvyyttä pätkään tuoneetkaan.

Sanoma tuli kuitenkin perille ja viidestä tähdestä annan 2,5.
Elokuvan edeltäjästä pidin huomattavasti enemmän.

Arvosteltu: 03.08.2008