Yksi uusi idea on paljon elokuvateollisuudessa

9.10.2001 17:05

Alkuperäinen nimi:Memento
Valmistusvuosi:2000

Mementossa Leonard etsii vaimonsa raiskannutta ja murhannutta miestä, mystistä John G:tä. Ongelmalliseksi asian tekee se, että Leonard loukkaantui vaimonsa murhan yhteydessä eikä hänellä ole enää lyhytaikaista muistia. Hän muistaa kyllä kaiken mitä tapahtui ennen onnettomuuta, mutta unohtaa nykyiset tapahtumat jo parin minuutin kuluessa. Leonardin elämän ja murhaajan etsimisen tekee mahdolliseksi ainoastaan tarkka elämänsysteemi. Jokaisesta uudesta tutustumisesta pitää ottaa valokuva ja kaikki tärkeät asiat täytyy kirjoittaa ylös. Kaikista tärkeimmät asiat eli lähinnä pakkomielteeksi muodostuneen murhaajan etsimiseen liittyvät faktat Leonard tatuoi kehoonsa.

Yksi uusi idea on paljon elokuvateollisuudessa. Memento ei olisi kummoinen elokuva esitettynä kronologisesti, mutta kun elokuva etenee pätkittäin taaksepäin muuttuu leffa erittäin mielenkiintoiseksi. Tällaista rakennetta ei varmaankaan ole koskaan aikaisemmin elokuvassa nähty.

Menneisyyttä kohti etenevää elokuvaa ei ole aivan helppo seurata. Mielenkiinto säilyy kyllä mukavasti yllä ajoittain sekavalta vaikuttavasta rakenteesta huolimatta. Tarkkaan keskittymällä hommassa pysyy kyllä hyvin mukana. Osa loppuratkaisusta on varsin helppo arvata etukäteen, mutta koko idea ei sentään ennen viimeistä kohtausta minulle paljastunut.

Memento on niitä elokuvia, jotka pitäisi katsoa 2-3 kertaa nähdäkseen onko kaikki tapahtumat todella järkeenkäypiä ja loogisia. Mitään näkyviä porsaanreikiä ei juonessa ole, vaikkakin välillä Leonard (jota näyttelee NY Islandersin sentterin Mike Pecan kaksoisolento Guy Pearce) tuntuu muistavan asioita huomattavasti pidempään kuin taas toisinaan. Tälle voi kuitenkin löytää ainakin kohtuullisen uskottavia selityksiä.

Mementon juoni ei ole niin nerokas kuin moni ehkä luulee. Elokuva on ollut huomattavasti helpompi kuvata ja käsikirjoittaa ”oikein päin” kuin valkokankaalla nähdyssä järjestyksessä. Rakenne on kuitenkin aivan uudenlainen ja sitä voi pitää elokuvan suurimpana ansiona. Memento on keskitasoa huomattavasti parempi elokuva ja saattaa tuntua vieläkin paremmalta leffalta toisella katsomiskerralla. IMDB:n kaikkien aikojen elokuvien listasija (kirjoitushetkellä 9.) on kuitenkin roimasti yläkanttiin ainakin minun mielestäni.

Arvosteltu: 09.10.2001