Yksi parhaista suomalaisista elokuvista ikinä.

26.6.2003 20:03

Alkuperäinen nimi:Kaasua, komisario Palmu!
Valmistusvuosi:1961

No voi herranjumala mitä etsiväntyötä sai tehdä tämän videokannen esille kaivamiseksi. No, ei se mitään, hyvää elokuvaa on aina mukava arvostella, ja tämä on yksi parhaista suomalaisista elokuvista ikinä.

Vanha ja äkäinen rva.Skrof löytyy kotoaan kuolleena, ja paikalle lähetetään myöskin vanha ja äkäinen (mutta kuitenkin humoristinen ja viekas) Komisario Palmu (Joel Rinne), sekä hänen apurinsa, nuori ja touhottava Etsivä Virta (Matti Ranin). Palmu kutsuu paikalle murharyhmän, johon kuuluu myös keski-ikäinen, hiljainen, hauska ja hieman tumpelo Etsivä Kokki (Leo Jokela). Palmu epäilee murhaa, mutta poliisijohto on kuitenkin sitä mieltä, että rva.Skrof kuoli onnettomuudessa, kaasuvuodossa. Tätä ei Palmu sulata, ja niinpä hän alkaa tutkia asiaa Virran ja Kokin kanssa…

Loistavasti kirjoitettu, hienosti ohjattu ja mahtavasti näytelty elokuva perustuu Mika Waltarin romaaniin Mutta Kuka Murhasi Rouva Skrofin. Pläjäyksen henkilöhahmot ovat riemastuttavia, värikkäitä ja realistisia. On mukava katsoa elokuvaa, joka perustuu hyvään käsikirjoitukseen ja hyviin henkilöhahmoihin.

Vaikka et normaalisti pitäisi vanhoista kotimaisista, niin suosittelen silti. Palmu on Äijä.

Arvosteltu: 26.06.2003