Yksi parhaista actionpakkauksista.

23.7.2003 19:36

Die Hard aloitti Bruce Willisin uran ja on nykyisin actionelokuvien aatelissa. Ennen Die Hardia Willis muistetaan vain hauskasta konnankoukkuja kahdelle -sarjasta ja saikin tuurilla John McClanen roolin John McTiernanin parhaimmassa elokuvassa.

John McClane (Bruce Willis) on New Yorkin kyttä, joka lähtee jouluksi Los Angelesiin vaimonsa Hollyn luokse ja samalla juhlimaan Nakatomi Plazassa, jossa vaimonsa työskentelee. John ei ehdi kuin vähän peseytymään, kun kaksitoista henkinen terroristiryhmä tulee pilaamaan juhlat ja ottaa kaikki kolmekymmentä ihmistä panttivangeiksi. Hans Gruber (Alan Rickman) on joukon johtaja ja terroristien kohteena on Nakatomi Plazan holvi, joka on täynnä rahaa. Mutta heille tulee yksi este ˆ John McClane. McClane pistää tuulemaan ja pistää roistoja maahan ja välillä heitetään ikkunasta alas. Kohta Hans joukkoineen on vihan vallassa, miten sen paskiaisen saisi pois päiviltä? No McClanen vastaus on vain yksinkertainen: ”Yippee-ki-yay motherfucker!”

Elokuva on puhdasta toimintaa, jossa on järkeä. McTiernanin ohjaus toimii hyvin ja käsikirjoitus pelaa hyvin. Näyttelijät erityisesti Bruce Willis ja Alan Rickman suoriutuvat upeasti. Kuitenkin Willis on elokuvan tähti. Die Hardin one-linerit ovat loistavaa, eivätkä ne pistä hermoon, kiitos Bruce Willisin. Jopa erikoistehosteetkin ovat hienon näköisiä.

Die Hard on maittava elokuva kaikin puolin ja onko yksi parhaista actionpakkauksista ja kuuluu minun top-vitoseen Terminaattoreiden, Rambo II ja Predatorin kanssa. Die Hard on toimintaelokuvaa suurempi elokuva, se on toimintaelokuvien äiti ja Terminaattorit ovat isejä.
Kultaisen kasarin ehdoton helmi. Älä missään nimessä jätä tätä katsomasta.

Arvosteltu: 23.07.2003