Yksi nerokkaimmista rikosjännäreistä ikinä.

22.8.2013 21:05

Alkuperäinen nimi:The Usual Suspects
Valmistusvuosi:1995

Kun puhutaan rikoselokuvista, monet nostavat esiin ensimmäiseksi Tarantinon alkutuotannon, sekä Scorsesen Mafiaveljet. Mutta heti perään mainitaankin usein Epäillyt. Ei aluksi uskoisi elokuvaa niin loistavaksi, koska Bryan Singer ei ohjaajana mikään suuri kyky ole ikinä ollut ja käsikirjoittajakaan ei soittanut minussa aluksi mitään kelloja. Tämän elokuvan jälkeen täytyi ainakin käsikirjoittaja Christopher McQuarrie painaa mieleen, eikä Singerkään ohjaajan pallilla huonoa jälkeä tehnyt. Epäillyt nousi heti ensikatsomalla yhdeksi lempielokuvikseni eikä ole sieltä poistunut edelleenkään. Epäillyt on yksi nerokkaimmista rikosjännäreistä ikinä.

Elokuvassa viisi erilaista rikollista joutuu samaan aikaan poliisin kuulusteltavaksi aserekan ryöstöä koskien. Syyllistä ei löydetä, mutta putkassa miehet ryhtyvät suunnittelemaan yhteistä keikkaa. Tulosta syntyy, mutta pian kuvioihin ilmestyy mystinen asianajaja Kobayashi ja tämän työnantaja, alamaailman pelätty rikollispomo Keyser Söze. Miehet joutuvat tekemään keikan Sözelle, mutta kaikki menee pieleen – ja pahasti.

Juonesta ei viitsi paljastaa liikaa, ettei katselunautinto kärsi, mutta lopputwisti on jokatapauksessa upea ja säväyttää jokaisella kerralla. Näyttelijät ovat kaikki karismaattisia, Kevin Spacey loistaa sivuosassa ja kehua täytyy myös Benicio Del Toroa. Kuten jo sanoin elokuvan lopusta, se on todella mahtava ja Bryan Singer on osannut rakentaa sen hienosti kokoon. Elokuva voitti myös 2 Oscaria parhaasta käsikirjoituksesta ja Spaceyn sivuosasta, eikä turhaan. Epäillyt lukeutuu ehdottomasti legendaarisimpiin ja parhaimpiin elokuviin joka on kaikki kehunsa ansainnut.

”Well I believe in God. And the only thing that scares me, is Keyser Söze.”

Arvosteltu: 22.08.2013