Yksi kauneimmista kauhuelokuvista.

24.9.2005 12:19

Alkuperäinen nimi:From Hell
Valmistusvuosi:2001

Lontoo vuonna 1888 huono-onniset elävät kaupungin slummeissa, rikollisten keskellä. Prostitoitu Mary Kelly (Heather Graham) yrittää elää normaalia elämää rikollisten ahdistama. Mary ja hänen ystävänsä joutuvat kauhun valtaan kun heidän pari ystäväänsä katoaa ja toinen löydetään raa,asti murhattuna. Tapauksen saa tutkittavakseen Peter Godley (Robbie Coltrane) ja Fred Abberline (Johnny Depp). Eipä aikaakaan kun tapahtuu uusi samantapainen murha. Kauhu alkaa vallata slummeissa eläviä asukkaita. Abberline alkaa päästä pikku hiljaa jyvälle salaliitosta, joka yletyy aina Englannin vallanpitäjiin. Samalla murhaaja saa nimekseen Viiltäjä Jack

From Hell on yksi kauneimmista kauhuelokuvista mitä olen vähään aikaan nähnyt. Samalla F.H on julman karu kuvaus kyisestä ajasta niin kuin pitääkin, mutta gorella ei hirveästi pelata, kuin muutamassa kohtaa. Leffa perustuu osittain Alan Mooren samanimiseen sarjakuvaan, mutta elokuvassa ei ole sarjakuvamaista kerrontaa. Viiltäjä Jackin murhia ei aluksi näytetä vasta kun hän tuo ruumin murhapaikalle, mutta loppupuolelle on varattu pieni näytös itse Viiltäjän tekosille.

Johnny Depp tekee jälleen hienon roolin Abberlinen roolissa. Heather Graham ei minua ainakaan hirveästi vakuuttanut, mutta ei hän elokuvaa pilannutkaan. Robbie Coltrane oli jälleen hyvä sivu-osassa. Ian Holm oli kanssa hyvä Sir William Gullin roolissa samoin Jason Flemyng teki ihan hyvän sivuroolin. Tylyn ryöstä elokuvan ohjanneet Hughesien veljet Albert ja Allenin ohjaus oli hyvin tehty.

Kokonaisuutena From Hell on todella tyylikäs kauhu,draama lontoosta 1800 luvulla, sekä samalla paras Viiltäjä Jack kuvaus.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 24.09.2005