Yksi elokuvahistorian riemastuttavimmista hahmoista.

28.6.2003 00:16

Alkuperäinen nimi:Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Valmistusvuosi:1964

Eletään Kylmän sodan aikaa, kun eräs isänmaallinen jenkkikenraali sekoaa. Hän lähettää kaikki pommikoneensa Neuvostoliittoon, ydinlastissa. Hän huolehtii homman niin, ettei kukaan voi estää tätä katastrofia. Koneissa on radiohiljaisuus, ja saadakseen yhteyden niihin pitäisi selvittää koodeja jne. Kun Yhdysvaltain presidentti saa tietää tästä, hän kutsuu koolle joukon eksperttejä, sekä Neukkujen suurlähettilään. Veikkoihin kuuluu myös itse Hitlerin ex-neuvonantaja, saksalainen invalidi Tri.Outolempi, jonka kädessä on pakkoliikkeitä. Se nousee koko ajan natsitervehdykseen. Kun he saavat tietää venäläisten salaisesta tuomiopäivän aseesta, joka laukeaisi hyökkäyksen tuloksena aiheuttaen ihmiskunnan tuhon, on tuloksena aivan sairaan hauska, mutta myös vakava elokuva.

Koko pläjäys tapahtuu sinäänsä vain kolmessa paikassa: Pienessä ja syrjäisessä tukikohdassa jossa hullu kenraali antaa käskyjään. ”War Roomissa” jossa presidentti ja kumppanit yrittävät estää hirveitä asioita tapahtumasta, ja pommikoneessa, jossa sentimentaaliset jenkkisotilaat vievät pommia venäjälle.

Ohjaus on hienoa, samoin näyttelijäntyö. Mahtava Peter Sellers vetää kolmoispääroolin esittämällä Tri.Outolempeä, Everstiä joka on hullun kenraalin kanssa samassa tukikohdassa (ja yrittää päästä pois), sekä Yhdysvaltain Presidenttiä. Myöskin kässäri on vertaansa vailla, ja Tri.Outolempi on yksi elokuvahistorian riemastuttavimmista hahmoista.

Elokuvaan sisältyy myös yhteiskuntakritiikkiä ja muuta asiaa, mutta enpäs kerro enempää, katsokaa itse.

Lyhyesti: Yksi parhaista elokuvista joita olen nähnyt.

Arvosteltu: 28.06.2003