Ykkönen on aina ollut ykkönen eikä se siitä miksikään muutu.

13.5.2008 09:06

Alkuperäinen nimi:A Nightmare on Elm Street
Valmistusvuosi:1984

Täytyy kyllä tunnustaa, kun tämän arvostelun kirjoitin: olen varmaan aika puolueellinen tätä leffaa kohtaa. Tämä on jo toinen samanlainen arvostelu (mm. Hohdon arvostelu oli myös enemmän ylistystä) joten älkää välittäkö. Tämä vaan sattuu kuulumaan parhaisiin, halusi sitä tai ei.

Kuka nyt kauhugenreen perehtynyt ei olisi koskaan kuullut tästä elokuvasta? Nimittäin niiden pitäisi ehdottomasti katsoa tätä, jos pokkaa riittää. Ei siksi, että tämä on juuri hyvä esimerkki, minkälaisen kauhuleffan kuuluisi näyttää, vaan siksi, että tämä on idealtaan myös omaperäinen ja tämä leffa oli suuri alku nykyään suuresti tunnetulle pahikselle, Freddy Kruegerille, jonka tunnetuin tavaramerkki on veitsikynnet.

Nancy Thompson on täysin tavallinen lukiota käyvä koulutyttö. Hän asustaa Elm Streetillä äitinsä ja poliisi-isänsä kanssa ja kaveeraa Tinan ja Glenin kanssa. Sitten yhtäkkiä Tina kertoo hänelle nähneensä painajaisia lierihattuisesta ukkelista, jonka toisen käden sormet ovat teräviä kuin partaveitset. Aluksi se tuntui pelkältä unelta, kunnes eräänä iltana Tina harrastaessa seksiä poikakaverinsa kanssa hän kuolee vatsaan ilmestyviin verisiin viiltoihin. Poliisi epäilee Tinan poikakaveria murhasta. Pian Nacy näkee myös unta samasta häiskästä ja tajuaa, että vain valvomalla hän voi pelastua kuolemalta.

Eikö kuulostakin omaperäiseltä? Semmoiselta, jota ei olisi koskaan ennen käytetty missään? Kyllä vaan. Vaikkakin kliseistä dialogiaa löytyy nuorilta, käsikirjoitus rulettaa koko tämän tarinan kanssa. Eikä ohjaus ole myöskään huonoa. Tätä kaikkea jaksaisi katsoa kuinka monta kertaa (itse olen katsonut ainakin 3 kertaa peräkkäin).

Tunnelma on hienoa. Se onnistutaan luomaan ahdistavissa paikoissa, Freddyn veitsien vinguttelullta metallia vasten, sekä tietysti oikeasti kolkoilla musiikeilla – varsinkin leffan tunnari on tosi mahtava. Elokuva ei mässäile koko ajan verellä, vaikkakin sitä lentää sen verran, että kyllä tämä K-18 lätkän on tainnut ansaita.

Näyttelijät ovat ihan hyviä, mutta kolme hoitaa minusta homman kotiin: Heather Langenkamp, ensimmäisen roolityön tekevä Johnny Depp, ja tietysti koko Elm Street -sarjan tärkein näyttelijä Robert Englund, joka varastaa aina koko show itselleen niin merkittävän Freddy Kruegerin hahmossa.

Jep jep! Olen jo vasta nähnyt tämän lisäksi kolme seuraavaa osaa, mutta tähän menneessä ykkönen on aina ollut ykkönen eikä se siitä miksikään muutu. Näkemättömiä osia bongailessa suosittelen jokaisen kauhufriikin tutustumaan tähän sarjaan, mikäli kuulet tästä ensikertaa. Ette tule katumaan!

Arvosteltu: 13.05.2008