Yippee-ki-yay motherfucker!

9.4.2003 21:32

John McClane (Bruce Willis) on poliisi New Yorkista, joka matkalla vaimonsa ja lastensa luokse Kaliforniaan ja vaimo piätäisi hakea työpaikalta, mutta Herra väärä mies, väärässä paikassa -väärään aikaan, ei tullut ajatelleeksi että samaan aikaan eurooppalainen terrosristijohtaja Hans Gruber (Alan Rickman) on aikeissa aloittaa panttivankitilanteen Nakatomi Plazaan ja samalla pölliä koko yhtiön rahat. Hänellä on hillitön asearsenaali sekä joukkio terroristeja joka koostuu jos jonkin sortin natsista, hippiletistä ja aasialaisesta.

Mukana on tietenkin yksi todella ylivoimainen pahis aivan kuin James Bondeissa, mutta ei mikään yliluonnollinen kuten Jaws. John aloittaa yksinäisen miehen sotansa suuressa pilvenpiirtäjässä apunaan vain virka-aseensa ja mikä pahinta… hänellä ei ole kenkiä.

Die Hard on klassikko ja helmi kaikkien toimintaelokuvien joukossa. Tätä on kopsattu niin ahkerasti että päätin katsoa miltä SE elokuva näyttää, joka on antanut inspiraation lähes kaikille panttivankileffoille. Toiminta on vauhdikasta ja Bruce Willis luo kuolemattomia sanoja. ”Yippee-ki-yay motherfucker!” Hän suoriutuu roolistaan ongelmitta ja eipä mokannut pahemminkaan muissakaan osissa.

Räjäytykset, aseet ja väkivalta ovat mannapuuroa kaikinlaisille ”väkivaltaviihteen” harrastajille. Sarjatuliaseet, kranut, singot ja muutama muoviräjähde ovat oikea resepti kaikkeen tämmöiseen. Kaikki pahikset varsinkin tämä Hans tuntuu niin klisheiseltä hahmolta, mutta siitä voi syyttää vain niittä Die Hard-kopioita. Melkein aina on joku eurooppalainen pääpahis ja minulla ainakin herää kysymys: Eikö siellä Amerikassa ole tarpeeksi sekopäitä? Kaikki muutkin klisheet jotka alkoivat tästä elokuvasta ovat huomattavissa.

Special Edition-DVD on hyvin varustettu ja suosittelen oikein lämpmästi. On traileria, kommenttiraitaa, poistettua kohtausta ja kaikkea muuta. Kuvan laatukin on hieno, mutta jos kärsii laajakuvatelkkarin puutteesta kuten minä niin laajakuvaleffoista ei osaa nauttia AIVAN täysin siemauksin mutta menee se näinkin. Tämä lyö kaikki muut elokuvat genressään 45-0. Tämä on se mikä aloitti terroristi-buumin. Tämän takia Bruce Willisistä tuli äxön-legenda Slyn ja Raaka-Arskan rinnalle. Hirveätä machoilua ja ampumista. Tämä on Die Hard.

Arvosteltu: 09.04.2003