Vitsisarjatulta, jossa hutien joukossa on muutama osumakin.

21.7.2004 22:47

Alkuperäinen nimi:2001: A Space Travesty
Valmistusvuosi:2000

Leslie Nielsen on ollut mukana monessa nauruhermoja kutkuttavassa komediassa, mutta vuonna 2001 valmistunut sekoilu, joka loogisesti ja ivanomaisesti kantaa nimeä 2001: Avaruussekoilu, ei kuulu niihin. Mies ja alaston ase-trilogian päivät ovat taaksejäänyttä aikaa ja ylilyöntejä osuu kohdalle tällä kertaa aivan liian monta kappaletta, jotta tuloksen voisi luokitella onnistuneeksi.

Kreisikomedia on tunnetusti vaikea laji, jossa loppumattomat vitsiputket ovat monesti vaarassa turruttaa katsojan. Tällä kertaa vitsiputkeen ei varsinaisesti turruta, vaan eivätpä naurutkaan ole normaalia Nielsen-tasoa. Epäonnistuneeksi ohjaaja Allan S. Goldsteinin luomusta ei voida sanoa, vaan leffa onnistuu paikoin ivailemaan monille tunnetuille leffoille ja vieläpä oopperalaulajillekin.

Ison ja lihavan oopperatähden (kukakohan mahtaa olla kyseessä?) lahjoittaessa fanille parrastaan löytämiään käytettyjä kondomeja nähdään kuinka alhaalle huumoririma on vedetty. Hissin tuplanopeudesta aiheutunut Nielsenin ja naistutkijan välinen ”kähmintäkohtaus” ja lopputekstien jälkeinen pieruhuumori ovat puolestaan jotakin jo niin karua ja tarkoituksella riman alta vedettyä, että (sääli?)nauruja on mahdotonta estää.

Loppuarvosana on sentään luokkaa ”joo, onhan näitä nähty”. Tiivistettynä voisi sanoa 2001: Avaruussekoilun olevan vitsisarjatulta, jossa hutien joukossa on muutama osumakin.

IMDb:n listalta leffa löytyy huimasti kolmenkymmenen surkeimman teoksen joukosta, ja avaruusparodiaa kaipaavalle suosittelen mieluummin mainion Galaxy Questin katsomista kuin tämän leffan.

Arvosteltu: 21.07.2004