Visuaalisesti kaunis ja erinomaisesti näytelty draama sarjamurhaajasta.

16.8.2004 17:06

Alkuperäinen nimi:Red Dragon
Valmistusvuosi:2002

Kaksi perhettä on murhattu. Tappaja on sama. Jack Crawford (Keitel) hakee entisen työntekijänsä, Will Grahamin (Norton) töihin auttamaan tappajan vangitsemisessa. Will joutuu pyytämään neuvoa tri. Hannibal Lecteriltä (Hopkins). Lecter ei pidä Grahamista.

Punainen Lohikäärme on visuaalisesti kaunis ja erinomaisesti näytelty draama sarjamurhaajasta. Pääosassa on paitsi epäinhimillisen hirviön etsintä, myös hirviön selittäminen, mikä onnistuu mainiosti.

Francis Dolarhyde (Fiennes) on yksinäinen, ujo ja komea mies, jonka kasvoissa on hieman macho arpi. Hänen itsensä mielestä hän on epämuodostunut rumilus. Tämä sisäisen ja ulkoisen konflikti on luonut Lohikäärmeen, joka ajaa häntä tappamaan ja samalla voimistumaan. Fiennesin suoritus on hyytävä ja samalla säälittävä. Katsoja tuntee Dolarhyden hirviömäisyyden, kuten myös hänen inhimillisen pehmeytensä, mitä hän yrittää poistaa.

Koska elokuvan juoni hyvin pitkälti pyörii yksittäisen henkilön ympärillä, joka ei ole Lecter, näyttelijöillä on oltava tilaa. Norton on kiitettävä Grahamina ja Hopkinsin suoritus Lecterinä on taattua tavaraa. Näiden kahden välisissä kohtauksissa on voimakas lataus, sillä katsoja tietää Lecterin vihaavan Grahamia erittäin syvästi. Lecter luonnollisesti aikoo hyötyä tilanteesta itse ja omalla tavallaan.

Punainen Lohikäärme on lyhyesti sanottuna hyvin perinteinen sarjamurhaaja-jännäri, mikä kuitenkin sisältää huolella luotuja henkilöhahmoja ja ennen kaikkea loistavan roiston. Hannibal Lecter on kestosuosikki-pahis.

nimimerkki: Jurpo

Arvosteltu: 16.08.2004