Virkistävän erilainen katsaus vampyyrien maailmaan.

20.3.2008 10:08

Alkuperäinen nimi:Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles
Valmistusvuosi:1994

Visuaalista kauneutta hehkuva Veren vangit on genressään aika erilainen elokuva. Vampyyrien elämää seuraava tarina ei esitä verenhimoisia yön eläjiä pelkkinä pahuuden ruumiillistumina, vaan näyttää myös ikuisen yön nurjat puolet. Alussa vasta vampyyriksi muuttuneen Louisin (Brad Pitt) on varsin vaikea totutella uusille tavoille. Miehen moraali vetää viivan ihmisveren juomisen kohdalle.

Louisin muutti vampyyriksi Lestat (Tom Cruise), joka toimii tarinan itsekkäänä ja turhamaisena pahiksena. Kolmanneksi pyöräksi elokuvaan sipsuttelee Kirsten Dunstin esittämä Claudia, joka myöskin vedetään mukaan vampyyrien maailmaan. Hennosta ulkonäöstään huolimatta Claudiasta paljastuu raivokas pahuus.

Näyttelijätyöt ovat ensiluokkaisia. Myös Kirsten Dunst, jonka taidoista en muutoin ole ollut erityisen vakuuttunut, tekee nuoresta iästään huolimatta taattua työtä Claudiana. Veren Vangit on virkistävän erilainen kulutetusta vampyyriaiheestaan huolimatta. Se tuo uutta potkua aiheeseensa ja erottuu edukseen muiden vampyyrielokuvien joukosta.

Ainoa mainittava miinus teoksessa on pieni tarpeeton hidastelu keskivaiheen paikoilla. Tapahtumat alkavat jo hieman puuduttaa, mutta onneksi homma lähtee taas paremmin käyntiin loppua kohden.

Suosittelen, paitsi kauhuelokuvista pitäville, myös koskettavien draamojen suosijoille, sillä myös sellaiseksi voi elokuvan luokitella.

Arvosteltu: 20.03.2008