Viimeistään siinä vaiheessa, kun sylinterit pyöritetään kohdilleen, aseet ladataan ja venäläistä rulettia aletaan pelaamaan oikein tosissaan, tajuaa katsojakin että tässähän pitää pentele vieköön jännittää ihan tosissaan.

15.8.2011 22:24

Alkuperäinen nimi:13
Valmistusvuosi:2010

Sähkömiehen ammatissa työskentelevä ja rahaa kipeästi perheensä vaikeuksiin tarvitseva nuori Vince (Sam Riley) sattuu eräällä työkeikallaan kuulemaan vahingossa asiakkaan mielenkiintoisen puhelun – aiheena suuret rahamäärät. Asiakkaan kuoltua kotonaan yliannostukseen, työntää Vince uteliaan ja rikkauksienhakuisen nenänsä tämän bisneksiin, päästen tuntemattoman tahon ohjeita seuraamalla pelaamaan peliä, jonka panoksena ei ole pelkästään suuret rahasummat.

Vuonna 2005 debyyttielokuvansa 13 Tzameti ohjannut ja käsikirjoittanut georgialainen Géla Babluani sai teoksensa myötä kiitosta katsojilta ja kriitikoilta, joten mies päätti vääntää tuotoksensa jenkkimuottiin ja näin syntyi vuonna 2010 valmistunut 13. Tuloksena syntyi varsin karu ja toimiva trilleri venäläisen ruletin ympärille, joka yllätti ainakin allekirjoittaneen positiivisesti. 13 on tunnelmaltaan todella synkkä, vahva ja intensiivinen elokuvakokemus, jossa kaikki osa-alueet tuntuvat toimivan keskivertoa paremmalla tasolla.

Aluksi juoni tuntui kovin epäuskottavalta ja teennäiseltä, kun viime aikoina tämänkaltaisia mysteeritrillereitä on puskenut markkinoille melkoinen määrä. Mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun sylinterit pyöritetään kohdilleen, aseet ladataan ja venäläistä rulettia aletaan pelaamaan oikein tosissaan, tajuaa katsojakin että tässähän pitää pentele vieköön jännittää ihan tosissaan. Itse peli on toteutettu hienosti ja katsoja saadaan ajettua kuolemanpelin tunnelmaan hyvin sisään. Lopulta myös itse juoni ja tarina osoittautuvat mielenkiintoisiksi ja seuraamisen arvoisiksi, aina yllättävää loppuratkaisua myöten.

Näyttelijät suoriutuvat Babluanin vakaan käden ohjauksessa loistavasti. Pääosaa näyttelevä Sam Riley vakuutti kyvyillään jo vuoden 2007 Control-elokuvassa ja jatkaa nytkin vakuuttavalla tasolla. Riley joutuu pistämään parastaan hajoamisen partaalla olevana pelurina, joka joutuu täysin puun takaa elämänsä traumaattisimpaan kokemukseen. Mickey Rourke näyttelee vahvasti rujoa vankilakundia ja hänen kohtauksensa ovat tässäkin leffassa oikein nautittavaa katseltavaa. Ei paljoa realistisemmaksi elävää kuvaa voi saada, kun möreä Rourke ähisee ja puhisee ruudun toisella puolen. Mitään sanomattomissa sivurooleissa nähdään mm. kovanaama Jason Statham, rapstara 50 Cent ja aina yhtä upealta näyttävä Emmanuelle Chriqui.

Rajua trilleriä ja kihelmöivää jännitystä kaipaaville 13:ta on helppo suositella, mutta uskon kaikkien saavan jotain positiivista irti tästä varsin laadukkaasta leffasta.

Arvosteltu: 15.08.2011