Viihdekeitos, joka pitää katsojan otteessaan loppuun asti, jos katsoja pitää tämän tyylisistä leffoista.

27.7.2004 20:45

Alkuperäinen nimi:Police Academy 2: Their First Assignment
Valmistusvuosi:1985

Kun ensimmäinen Poliisiopisto oli mestarillista junttihuumoria niin Poliisiopisto 2 on hyvää sellaista. Viihdyttävä nostalgiapaukku jonka parissa ei tylsää hetkeä koetakkaan. Mahoney heiluu iloisesti kuvioissa mukana ja muutkin tutut poliisialokkaat riehuvat iloisesti. Jonesin ääntelykin naurattaa jo heti alkupuolella. Luvassa on kultaista 80-lukua parhaimmillaan ja tämä onkin paras Poliisiopiston jatko-osa. Ensimmäinen Poliisiopistohan oli koko sarjan paras elokuva. Täyttä viiden tähden kamaa siis.

Rikosjengi riehuu kaupungin kaduilla johtajanaan hullu Zed (Bob Goldthwait). Jengi ryöstää viattomia ihmisiä ja riehuu kaupoissa. Kuka heidät pystyy pysäyttämään kun pormestari ei pysty tekemään mitään? No poliisiopiston jengi tietysti, joka tekee selvää rikollisesta kuin rikollisesta. Kun koko porukka kootaan kasaan niin pian pääsee rikolliset tiilenpäitä lukemaan.

Kuten jo totesin, tämä on paras Poliisiopiston jatko-osista ja pärjää yksikseenkin. Joskus on vain pakottava tarve katsoa Aivot narikkaan -viihdettä ja tämä on parhainta sellaista. Eihän tämä enää oikein aiheuta sellaisia nauruja kuin takavuosina mutta onhan tämä nykyäänkin pirun viihdyttävä. Näyttelijät näyttelevät hauskasti ja se onkin heidän ainoa hyvä taitonsa sillä kukaan näyttelijöistä ei ole mikään Oscar-tason näyttelijä.

Käsikirjoitus on hubaisevan hauska. Ohjaajan ote elokuvaan on aika näkymätöntä ja loppujen lopuksi se onkin hyvä juttu tämän tyylisissä elokuvissa. Näyttelijät pelastavat sen minkä pelastavat käsikirjoituksen ohella.

Poliisiopisto 2: Eka komennus on klassista junttiviihdettä ja viihdettä isolla V:llä. Sanokaa te muut mitä sanotte mutta minä pidän tästä elokuvasta. Ei maailman parhaita elokuvia mutta silti sellainen viihdekeitos, joka pitää katsojan otteessaan loppuun asti, jos katsoja pitää tämän tyylisistä leffoista. Minä ainakin pidän.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 27.07.2004