Verta lentää enemmän kuin ykkösosassa, mutta huumorin paljous keventää tunnelmaa melkoisesti.

24.1.2006 11:33

Alkuperäinen nimi:Evil Dead 2 - Dead by Dawn
Valmistusvuosi:1987

Ash palaa taas mökille, jossa tapahtui kauheita asioita muutama vuosi sitten. Ash on tarpeeksi tyhmä palatakseen sinne. Elikkä asetelmat ovat samat kuin ykkösosassa, tosin nyt on yön pimeän- ja tahattoman huumorin pilkahdukset vaihdettu ihan tarkoitukselliseen ei-niin-mustaan-huumoriin. Verta lentää enemmän kuin karmivassa ykkösosassa, mutta huumorin paljous keventää tunnelmaa melkoisesti.

Vaikka Evil Dead 2 toistaa lähes kaiken ykkösestä, ei se silti leffasta missään nimessä huonoa tee. Ei voi missään nimessä sanoa, että Evil Dead 2 olisi alkuperäistä parempi, mutta ei se kyllä huonompikaan ole. Ehkä silti pidin ykkösestä hitusen enemmän, sillä se on niin pelottava ja ahdistava, että ei ole montaa vastaavaa elokuvaa – kauhun aatelia.

Evil Dead 2 pursuaa huumoria, josta en yleensä kauhuleffoissa pidä, mutta jostain syystä tässä tapauksessa se sopii leffaan kuin sormi nenään. Bruce Campbell on jälleen elemtissään. Yrittäkääs kuvitella Evil Dead- trilogiaa ilman Brucea. Ei siitä olisi tullut mitään, Campbell on Kuningas! ”Hail to the King, Baby!”

Evil Dead 2 on lähes samalla viivalla kuin alkuperäinen Evil Dead, mutta se peittoaa Army of Darknessin mennen tullen, eikä sekään ole todellakaan huono leffa. Evil Dead 2 on kyllästetty verellä ja muutama shokki on saatu aikaan, mutta silti leffa jää kauas alkuperäisen Evil Deadin karmivuudesta.

Mitäs tästä nyt voisi sanoa? Leffassa toistetaan lähes kaikki jutut ykkösosasta, ja Army of Darkness jatkaa aivan suoraan tämän lopusta. Demonizombit jylläävät, vertaa lentää entistäkin enemmän ja Kuningas Bruce Campbell heittää uskomatonta läppää ja vääntelee naamansa ties mihin asentoihin. Mitä muuta voi hyvältä kauhukomedialta odottaa?! Elikkä perhanan hyvä leffa!

Ensin tuli Within the Woods, lyhytleffa, jolla kerättiin rahaa, jotta saataisiin aikaiseksi Evil Dead. Evil Deadin jälkeen tuli Evil Dead 2. Ja vielä sen jälkeen tuli Army of Darkness. Within the Woodsia ei varsinaisesti tähän elokuvasarjaan mukaaan lasketa. Mutta Evil Dead, Evil Dead 2 ja Army of Darkness muodostavat yhdessä yhden historian parhaimmista trilogioista.

Todellista kulttikamaa! Ja kuka sanoikaan, että elokuva ei itse valitse yleisöään…?

”Swallow This!”

nimimerkki: The Wolf