Verisuihkut lentelevät.

1.6.2006 16:50

Alkuperäinen nimi:Kill Bill: Vol. 1
Valmistusvuosi:2003

Kuuden vuoden tauon jälkeen Quentin Tarantino palasi jälleen ohjauspuuhiin. Tarantino oli jo kauan halunnut filmata kostotarinan, ja tämä tuli toteen kaksiosaisen Kill Bill -elokuvasarjan myötä. Elokuva oli suunniteltu ensiksi yhdeksi pitkäksi pätkäksi, mutta sittemmin Tarantino jakoi sen kahteen osaan, ja yhden osan vielä viiteen kappaleeseen. Tässä arviointini kuvasta:

Elokuvan päähenkilö on Beatrix ”The Bride” Kiddo (Uma Thurman), joka on DVAS:n (The Deadly Viper Assassination Squad) entinen tappajapimu, salanimellä Black Mamba. Itse pätkän alussa raskaana oleva Bride on menossa naimisiin. Juhlat loppuvat kuitenkin lyhyeen, kun paikalle saapuu kuokkavieraita. DVAS (Snake Charmer – Bill, Copperhead – Vernita Green, Cottonmouth – O-Ren Ishii, Sidewinder – Budd ja California Mountain Snake – Elle Driver) murhaa kaikki kappelissa olleet, ja lopulta heidän johtajansa, Bill (David Carradine), ampuu Mambaa päähän niin, että tämä vaipuu koomaan kuoleman siasta. Hän menettää tapauksessa lapsensa.

Ensimmäinen kappale heittää katsojansa suoraan toimintaan. Bride saapuu Vernita Greenin (Vivica Fox), yksi DVAS:n tappajapimuista, talolle ja tästähän tietysti syntyy kahakka. Seurauksilta kissatappelussa ei vältytä.

Kolmas kappale esittelee Vol. 1:n pääpahiksen, O-Ren Ishiin (Lucy Liu), traagisen lapsuuden. Kappale on leffan huonoin, koska se on toteutettu animella ja liioitellut verisuihkut eivät minuun iske.

Neljäs on leffan parhain ja samalla rauhallisin kappale. Ensiksi Briden on koottava tappolista, jotta saisi kostoreissun aloitettua. Tämän jälkeen hän tietysti tarvitsee hyvät varusteet, jotka hän saa suurelta miekkamieheltä, Hattori Hanzōlta (Sonny Chiba).

Viidennessä kappaleessa verilöyly on valmis alkamaan. Jälleen yliampuvat verisuihkut lentelevät rakennuksessa. Semifinaalitaistelussa Brideä vastaan asettuu nuori koulutyttö ja samalla O-Renin henkilökohtainen henkivartija, Gogo Yubari (Chiaki Kuriyama). Taistelu syö tunnelmaa itse finaalista, joka tulee melkein heti tämän taistelun jälkeen. Cottonmouth vs. Black Mamba – taistelu on toteutettu hienosti, mutta loppu tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Elokuvan jälkeen jää auki monta kysymystä, jotka aukeavat jatko-osassa – Kill Bill, Vol. 2. Uma Thurman onnistuu roolissaan loistavasti, samoin kaikki muutkin näyttelijät. Oli onni, ettei häntä korvattu muulla typykällä, kuten aluksi suunniteltiin.

Leffa on parhaita joita olen katsonut. Tarantino onnistui ohjaamaan loistoleffan kuuden vuoden tauon jälkeen, joka on saavutus minun kirjoissani. Huonoa leffassa on anime-osuus ja liialla verellä mässäily. Ilman näitä leffa olisi täyden viiden tähden pätkä!

nimimerkki: CanWol

Arvosteltu: 01.06.2006