Veriläträys antaa bonusta.

18.4.2014 21:53

Alkuperäinen nimi:Cannibal Ferox
Valmistusvuosi:1981

Aina kun joku onnistuu tekemään laadukkaan jonkin syöksyy perässä jäljittelijöiden lauma. Lopulta jokin jäljitelmä ylittää alkuteoksen tasossa ja synnyttää genren. Tai sitten alagenren. Kannibaalit ovat yksi gorehöttöisen kauhuleffan alagenreistä ja [I]Cannibal Ferox[/I] ei ole genren prototyyppi eikä uudistaja. Itse asiassa se ei ole edes kelvollinen klooni.

Juoni on muodottomassa surkeudessaan suunnilleen seuraava: sekopäinen huumekauppias Mike Logan (Lombardo Radice alias John Morghen) kaappaa muutamia (ääliöitä) opiskelijoita retkeensä löytää smaragdeja. Onpa hän myös rääkännyt paikallisia ja nämä luonnollisesti ovat siitä äkäisiä. Kaikki joutuvat tulilinjalle ja veri alkaa siis lentää.

Siinä missä vuotta aiemmin ilmaantunut alagenren muodostaja sisälsi paitsi veriläträystä myös oikeaa sisältöä niin Umberto Lenzi taisi nähdä vain sen veriloiskeen. Sitä nimittäin on luvassa aika paljon ja sen toteuttaa Gino De Rossi. Ohjauksen lisäksi Umberto Lenzi ohjastelee leffan kasaan ja kyseinen työ ei loista sekään. Itse asiassa shokkiarvokin on kokenut kovan iskun ilmiöltä [I]inflaycon[/I] ja sen kadottua jäljelle jää vain surkea elokuvatus.

Näyttelijöistä voi mainita vain John Morghenin (oikea nimi liian raskas) joka toimittaa äärimmäisen pähkähullun psykopaattisadistin. Sellaisen paskakasan jonka takia toivoo voivansa herättää kuolleita henkiin ihan vain kokeillakseen jotain uutta kivuliasta, nöyryyttävää ja tarpeettoman monimutkaista tappamistapaa häneen. Eli kyseessä on pelkästään äärimmäisen halveksittava saasta. Muita näyttelijöitä ei voi edes mainita kyseisen ammatin kanssa samassa lauseessa.

Käsikirjoitus on pelkkiä riekalepilkkeitä joita ei ole edes teipattu yhteen maalarinteipillä, shokkiarvo on kadonnut ajan myötä olemattomiin ja jäljelle ei jää muuta kuin paha haju ja puolitoista tuntia täyteen hukkaan heitettyä aikaa. Onneksi siinä paukaistaan kanki poikki machetella. Veriläträys antaa hieman bonusta loppusaldoon, mutta se ei kovinkaan korkeaksi nouse.

Arvosteltu: 18.04.2014