Vaikka Se ei olekkaan kauhuelokuvien pelottavimmasta päästä, se on silti viihdyttävää katseltavaa.

29.10.2017 10:10

Alkuperäinen nimi:Stephen King's It
Valmistusvuosi:1990

Halloweenin kunniaksi on katsottava kauhuelokuvia. Itseltäni oli jäänyt näkemättä vuoden 1990 Stephen Kingin Se. Kyseessä on siis kolme tuntia kestävä TV-elokuva tai jonkinlainen sarja, joka on jaettu kahteen osaan. Elokuva perustuu kuuluisan kauhukirjailija Stephen Kingin vuonna 1986 ilmestyneeseen It-kirjaan. Tämä elokuva on traumatisoinut lapsia ilmestyessään oikein urakalla.

Pienessä Derryn kaupungissa alkaa tapahtumaan murhia. Murhatut ovat kaikki lapsia ja kukaan ei tiedä oikein pitä tapahtuu. Kuka on kaiken takana. Joukko syrjittyjä nuoria kuitenkin päättää pitää yhtä ja selvittää kaiken itse. He luovat ryhmän nimeltään Luusereiden klubi ja tajuavat pian, että kaiken takana on jotain suurta pahuutta ja kammottavan pelottava pelle. 30 vuoden päästä ryhmän on jälleen palattava, kun heiden menneisyys on palaamassa.

Luusereiden klubista on myös muita nimiä kuten Häviäjien kerho. Voin todeta ettei Se ole loppujen lopuksi hirveän pelottava. Vielä hieman nuorempana tai pari vuotta sitten katsottuna tämä olisi hyvinkin ollut pelottava. Elokuvassa seikkaillaan 60-luvulla ja sitten 80-luvulla. Pidin itse enemmän tuosta 60-luvusta, koska siinä käsiteltiin enemmän pelkoa. Lisäksi lapsinäyttelijät toimivat loistavasti. 80-luvulla on sitten niitä ongelmia. Osa aikuisten näyttelijöistä ovat kökköjä ja samanlaista tunnelmaa ei olla kasattu. Kokonaisuutena moni asia jää vähän pimentoon ja ei onnistuta tuomaan niitä kirjan hienoja tapahtumia samanlailla esille. Elokuva oli tarvinnut pidemmän pituuden tai kunnollisen tv-sarjan, jossa ei olisi ollut niin kova kiirre ja olisi ollut enemmän aikaa käsitellä kirjan hienouksia.

Elokuvan kantava voima on Pennywise, joka osaa olla karmiva ja hauska. Pennywise ei näytä liian hirviömäiseltä, mutta ei liian tavalliseltakaan pelleltä. Tim Curry onnistuu esittämään tätä pelleä niin loistavasti, että tämän hahmon rima on vaikea ylittää. Jokaisen hetken, jossa Pennywise esiintyy on viihdyttävä. Yksi pieni ongelma on kuitenkin usein tämän hahmon kanssa ja se on erikoistehosteet. Erikoistehosteet ovat vanhentuneet ja eivät olleet edes omana aikanaan kovin säväyttäviä.

Stephen Kingin Se on viihdyttävä, mutta monien ongelmian kera tarjottava kauhuelokuva. Potentiaalia olisi ollut parempaankin. Suosittelen, että katsotte tämän ihan vaan Tim Curryn takia. Jos kiinnostutte aiheesta lisää kannattaa lukea myös Kingin kirja. Lisäksi löytyy myös vuoden 2017 remake, jossa Curryn saappaisiin on hypännyt Bill Skarsgård.

Arvosteltu: 29.10.2017