Vaikka Michael Clayton poikkeaa muista lakitrillereistä, on se kuitenkin niitä paljon parempi.

11.12.2008 09:08

Alkuperäinen nimi:Michael Clayton
Valmistusvuosi:2007

Vuonna 2007 ilmestyi lakitrilleri nimeltä Michael Clayton. Pääosaan valittiin viime aikoina monissa elokuvissa näytellyt George Clooney. Toisiin rooleihin saatiin myös näyttävät näyttelijät. Kyseiset henkilöt ovat Tilda Swinton ja Tom Wilkinson. Kaikki edellä mainitut näyttelijät osaavat näytellä, mutta itse olen nähnyt vain pari Clooneyn filmiä. En myöskään ainakaan tietoisesti ole katsonut yhtään Wilkinsonin tai Swintonin pätkää, mutta onneksi se tulee muuttumaan Michael Claytonin jälkeen. Ennakko odotukset olivat korkealla ja Clooneylta odotin hyvää suoritusta.

Michael Clayton on tunnettu ja hyvä lakijuristi, joka toimii myös tunnetun lakifirman siivoojana. Ei ihan tavallisena siivoojana vaan, hänen tehtävänsä on siivota asiakkaidensa touhut joita ei haluta koko kansan tietoisuuteen. Erään asiakkaan touhuja peitellessä hän huomaa että koko homman takana on paljon isompi sotku ja niiden takana ei ole enää mitään pikku tekijöitä. Hänen pomonsa käskevät hänet aloittamaan sotkun siivoukset, mutta tällä kertaa aina yhtä tunnollisesti tehtävänsä hoitava Michael ei tottele määräystä. Tällä kertaa Michael ei siivoa sotkua vaan päättää selvittää kuka tai ketkä sen takana ovat.

George Clooneylta odotin paljon, mutta hän ei vain ylittänyt odotuksia vaan hän ylitti ne reippaasti. Onhan mies hieman kivikasvo, mutta hänessä on vain sitä jotain mikä tekee hänestä hyvän näyttelijän. Michael Claytonin jälkeen kyseinen mies on todella kysyttyä tavaraa kun elokuviin etsitään tunnettua ja hyvää näyttelijää. Michael Claytonin jälkeen mies tullaan näkemään Burn After Reading komediassa, joka on Coenin veljesten uusin pätkä. Mies nähdään myös draamassa nimeltä Sydän Kolmantena Jalkana, jossa kyseinen heppu häärii myös ohjaajana. Kyseisen herran hyvyydestä kertoo jo se minkälaisissa ja tasoisissa elokuvissa mies on näytellyt. Clooneyn edellisiä elokuvia ovat muun muassa Oceans – trilogia, josta mies ehkä parhaiten tunnetaan.

Myös Tilda Swinton onnistuu hyvin, vaikka en voi verrata hänen suoritusta hänen edellisiin elokuviin, koska en ole katsonut niitä. Eritoten Tom Wilkinson onnistuu hyvin ja vakuuttaa ainakin itseni juristi Arthur Edensin roolissa. Edellä mainitut näyttelijät esittävät enemmän ilmeitä kuin päärooliin valittu Clooney, mutta he eivät kumminkaan kuulu samaan kategoriaan hänen kanssa. Itse toivon näiltä kolmelta että he tekevät lisää elokuvia ja niiden taso pysyy samana.

Onhan elokuvassa huonojakin puolia. Nimittäin elokuva vaatii katsojalta vähän enemmän ja sitä katsoessa täytyy koko ajan yrittää katsoa se tarkasti, ettei käy niin että putoaa kärryiltä. Tästä kyseisestä seikasta saamme syyttää ohjaaja Tony Gilroyta, joka olisi voinut tehdä elokuvasta hieman helpomman katsoa. Jos tämä olisi toteutunut, ei elokuvassa olisi kärryiltä putoamisen vaaraa ja sitä katsoessaan olisi voinut ottaa hieman rennommin.

Loppujen lopuksi Michael Clayton on lakitrilleri, joka ei kerro rikollisista vaan lakimiehistä. Varmasti tuottajaryhmää pelotti miten elokuva otetaan vastaa, koska se poikkeaa muista. Kumminkin elokuva otettiin vastaan hyvillä mielin, kun todettiin että se on hyvä. Itsellä ainakin jäi elokuvasta hyvä mieli ja eritoten siitä jäi mieleen todella hyvä musiikki ja erinomaiset näyttelijät. Tästä lähtien aion katsoa kaikki trilleri genreen kuuluvat elokuvat, sillä itselleni jäi hyvä kuva niistä. Olen pitänyt trillereistä jo jonkin aikaa ja tämän elokuvan jälkeen pidän niistä enemmän. Suosittelen Michael Claytonia kaikille, jotka tykkäävät katsoa elokuvia. Vaikka Michael Clayton poikkeaa muista edellisistä lakitrillereistä, se on niitä paljon parempi.

Arvosteltu: 11.12.2008